Vil du gerne have sælgere, der aldrig melder sig syge og som er 100% provisionslønnede?

Læs hvordan du kan bruge affiliate markedsføring i kampen om kundernes opmærksomhed og deres fyldte tegnebøger.

Hvad er affiliate markedsføring?

Lad os tage udgangspunkt i et fiktivt eksempel.

Du ejer webshoppen Legeakademiet.dk, der sælger legehuse.

Jeg ejer hjemmesiden Legehusguide.dk, hvor jeg giver gode råd om køb af legehuse.

Rundt omkring i landet er der hvert år en masse forældre og bedsteforældre, som gerne vil købe et legehus til søde Sofie eller vilde William.

Du kan enten forsøge at få fat i disse potentielle kunder via søgemaskinerne (SEO/AdWords),  din Facebook side, dine glade kunder, dyre annoncer i lokalavisen, radio-spots, opslag i den lokale børnehave eller noget helt syvende.

Denne syvende mulighed kunne være mig.

Jeg ejer nemlig en hjemmeside, som hver dag besøges af mange potentielle kunder, som du rigtig gerne vil i kontakt med.

Jeg har brugt mange timer på at lave min hjemmeside og derfor vil jeg næppe give dig gratis adgang til mine besøgende.

Hvis du derimod lover mig, at du vil betale mig eksempelvis 10% af den omsætning, som du henter ind via besøgende fra min hjemmeside, så vil jeg rigtig gerne give dig adgang til de forældre, som besøger min hjemmeside.

Dette er  basalt set princippet bag affiliate markedsføring.

Du har nogle varer eller serviceydelser, som du gerne vil sælge.

Jeg har nogle potentielle købere.

Hvis vi i øvrigt kan blive enige om prisen, så er det oplagt at indgå i et samarbejde, som vi begge kan tjene penge på.

Hvordan fungerer affiliate markedsføring i praksis?

I praksis vil det være en næsten uoverkommelig opgave for dig at finde, kontakte og forhandle dig til rette med et utal af individuelle hjemmesideejere.

Derfor har du brug for et såkaldt ”affiliate netværk”. Et affiliate netværk skaber kontakt mellem ‘annoncører’ (sådan nogle som dig) og ‘publishers’ (hjemmesideejerne). Affiliate netværket er med andre ord din mellemmand.

Affiliate netværket har allerede et stort netværk af publishers tilknyttet og vil normalt hurtigt kunne skaffe dig omtale af og links til din hjemmeside og dine produkter.

Du betaler et mindre opstartsgebyr til affiliate netværket, men derudover skal du normalt kun betale dine publishers, når de rent faktisk skaffer dig penge i kassen.

Affiliate netværket hjælper dig med at registrere salgene og står efterfølgende for at afregne med både dig og din hær af virtuelle sælgere.

Hvor meget skal du betale til dine affiliate partnere?

Hvis du er en nærig affiliate annoncør, så er det næsten umuligt for dig at lokke publishers til at koble sig på dit affiliate program og indsætte affiliate links til dine produkter.

Som ny annoncør er du derfor nødt til at matche og gerne overbyde konkurrenternes takster. Konkurrenternes takster kan du heldigvis nemt se, hvis du selv opretter en bruger hos det affiliate netværk, som konkurrenten benytter.

Ved salg af fysiske varer betaler annoncøren typisk mellem 5 og 12% af ordreværdien til den publisher, som skaffede den besøgende.

Ved salg af eksempelvis e-bøger er satsen ofte en del højere.

Affiliate markedsføring fungerer også fint, selvom du ikke sælger direkte via nettet. I stedet for at belønne dine publishers for salg, kan du blot afregne for leads i stedet. Et lead kan eksempelvis være en udfyldt kontaktformular. For hvert lead kan du give fast takst, eksempelvis på et par hundrede kroner (eller højere eller lavere, afhængig af den gennemsnitsværdi som et lead har for dig).

Hvor hurtigt virker affiliate markedsføring?

Affiliate markedsføring er en langsigtet markedsføringsstrategi. Du vil typisk først begynde at se resultater efter nogle måneder, når forskellige hjemmesider gradvist begynder at omtale dig og linke til din hjemmeside. Du skal også investere tid (og nogle gange penge) i at oprette aftalerne med de forskellige affiliate netværk. Tilsvarende skal der produceres diverse tekster og bannermateriale, som dine nye partnere kan bruge, når de skal promovere dit firmas produkter eller tjenesteydelser.

Hvor effektivt er affiliate markedsføring?

De annoncører som gennem længere tid arbejder seriøst med deres affiliate markedsføring kan forvente, at denne markedsføringskanal kan stå for måske 10-15% af salget. I nogle brancher kan andelen være endnu højere.

Affiliate markedsførings primære styrker er, at du ofte når ud til en målgruppe, som du ellers ikke var kommet i kontakt med. Desuden er din udgift 100% performancebaseret efter “No cure. No pay” princippet.

Fire gode råd til nye affiliate annoncører

Penge er alt

Dine publishers er ekstremt fokuserede på penge. Hvis du tilbyder en højere takst end dine konkurrenter, så ændrer mange publishers gerne diverse artikler og sammenligningstabeller, så dit produkt fremstår som det bedste. Dit mål er ikke at betale færrest mulige penge til dine publishers. Du skal være gavmild og gøre dig selv attraktiv at samarbejde med. Giv eksempelvis højere satser eller lav individuelle bonusser til dine bedste publishers.

Pas på fuskere

Langt de fleste publishers følger spillereglerne og forsøger ikke at snyde dig for penge. Et fåtal af dine nye partnere kan dog “komme til” selv at udfylde eksempelvis en kontaktformular på din hjemmeside for at udløse den lovede betaling for et lead. Enkelte kan også finde på (via dit affiliate link) at bestille en vare på din hjemmeside og efterfølgende returnere den igen. Sørg for at have en procedure på plads, så du husker at annullere afregning for “dummy” leads og returnerede varer. Seriøse publishers har ingen problemer med, at du kører hård justits på dette område.

Markedsfør dit affiliate program

Mange affiliate annonører indgår en aftale med et affiliate netværk, læner sig tilbage og forventer, at det begynder at vælte ind med ordrer og leads. Det sker aldrig. Du er nødt til aktivt at gøre verden opmærksom på den fantastiske indtjeningsmulighed, som du er.

“Elite Annoncør” samarbejdet som det danske affiliate netværk Partner-ads.dk har indgået med det danske online marketing forum Marketers.dk er et godt eksempel på, hvordan du som affiliate annoncør aktivt bør promovere dit nye affiliate program. Dine publishers får øget indsigt i dine produkter og bliver bedre klædt på til at sælge dem optimalt.

Brug mere end et affiliate netværk

Nedenfor har jeg nævnt de affiliate netværk, som er mest relevante for danske annoncører. Hvert netværk har styrker og svagheder. Ofte er det relevant at indgå aftaler med mere end ét netværk for at sikre, at dine affiliate kampagner når ud til fleste mulige potentielle partnere. Det giver ekstra administration til dig, men hvis din virksomhed har en vis størrelse og store ambitioner, så er det ofte en god forretning alligevel.

Affiliate netværk (platforme) til danske annoncører

Globalt findes der flere tusinde firmaer, der agerer mellemmænd mellem annoncører på den ene side og hjemmesideejere (affiliate partnere) på den anden side.

I Danmark findes der højest et par håndfulde seriøse affiliate netværk. De mest populære er nævnt nedenfor.

Adservice Media A/S (CVR: 30545532, Overskud i 2013: DKK 5,4 mill., Egenkapital: DKK 9 mill.)

Partner-Ads (AdViva ApS, CVR: 31178088, Overskud i 2013: DKK 0,9 mill., Egenkapital DKK 1,8 mill.)

Tradedoubler A/S (CVR: 25137884, Overskud i 2013: DKK 0,5 mill., Egenkapital DKK 2,6 mill.)

Euroads Denmark A/S (CVR: 29913870, Underskud i 2013: DKK 1,6 mill.,  Egenkapital DKK 0,3 mill.)

Adservice Medias tekniske platform er umiddelbart den mest moderne af de fire netværk nævnt ovenfor. Adservice Media tilbyder både annoncører og publishers de mest avancerede funktioner til statistik og optimering.

Partner-Ads har rigtig godt fat i de små “publishers” og kan dermed give dig adgang til et stort netværk af mindre hjemmesider, som mod betaling kan hjælpe dig med tjene flere penge. Partner-ads er også kendt for at være billige.

TradeDoubler var en af de første spillere på markedet og har stadig en solid luns af det danske marked. Tradedoubler har også et stort internationalt netværk. Generelt trænger Tradedoublers tekniske platform dog til en seriøs opstramning. Websitet føles langsomt og opleves ikke som tidssvarende.

Euroads har også et stort netværk af “publishers” tilknyttet. Euroads’ platform trænger dog til en opdatering (brugervenligheden halter). Med henvisning til det seneste regnskab bør annoncører desuden overveje fornuften i at forudbetale affiliate annoncering til Euroads Denmark A/S. Moderselskabet Euroads Group A/S er velpolstret, men det er som udgangspunkt mindre vigtigt, hvis du indgår en aftale med det danske selskab Euroads Denmark A/S.

Udenlandske affiliate netværk

Hvis din forretning i høj grad er drevet af salg udenfor Danmarks grænser, så findes der også store internationale affiliate netværk som eksempelvis tyske Zanox (som er meget stærke i tysktalende lande) og amerikanske Commission Junction, ClickBank og ShareASale, der alle har hovedfokus på Nordamerika.

Yderligere inspiration

Som webshopejer kan du hente yderligere inspiration til affiliate markedsføring i nedenstående video fra Marketers.dk.