Når jeg er ude og holde workshops med kunder, så medbringer jeg ofte en stak eksempler på godt købmandsskab og god online markedsføring.
I dette blogindlæg får du 11 eksempler på, hvad andre butikker (både online og offline) har gjort for at holde bedre fast i kunderne og få indtjeningen i vejret.
1. Hvad får din kunde ud af det?
Der er mange ting som e-købmand kan lære af de smarte fyre fra SmartGuy.dk. Tag eksempelvis et kig på dette formodentlig ret effektive forsøg på at lokke besøgende til at tilmelde sig SmartGuys nyhedsbrev.
Et budskab om ”Vind en præmie” giver kunden et klart incitament til at sætte hak i nyhedsbrevsboksen.
Den klassiske ”Må vi sende dig e-mails med reklamer?” formulering virker næppe ligeså godt.
2. Tilmelding til nyhedsbrev EFTER køb
Hvis kunden ikke sagde “ja tak” til dit nyhedsbrev undervejs i købsflowet, så kan du vælge at gøre et ekstra forsøg på selve ordrebekræftelsen.
I nedenstående tilfælde forsøger Batteribyen.dk at få kunden til at tilmelde sig nyhedsbrevet efter, at selve købet er gennemført.
Batteribyen glemmer dog at fortælle kunden, hvilken værdi en tilmelding vil have (for kunden). Her kan Batteribyen selv hente inspiration hos SmartGuy.dk.
3. Giv dine besøgende det sidste puf
På oplevelseshjemmesiden DGDA.dk holder de ekstra godt øje med de besøgende på websitet.
Hvis en potentiel kunde bliver hængende på en specifik URL i mere end eksempelvis 30 sekunder, så popper nedenstående boks op.
Jeg kender ikke den præcise effekt af dette tiltag, men et kvalificeret bud er, at boksen løfter konverteringsraten, fordi boksen giver den ubeslutsomme besøgende det sidste vigtige skub bagi. Du bør overveje at teste noget tilsvarende på din egen hjemmeside.
4. Husk AdWords som tilbehør til TV
Hvis du har haft den store pengepung fremme og betalt en kendt person for at promovere dine produkter i reklamespots på landsdækkende TV-kanaler, så husk at følge op med en AdWords annonce.
Annoncen skal målrettet indfange de potentielle kunder, som kan huske reklame og kendis, men ikke dit firmanavn.
Wellvita.dk gør det rigtig fint i AdWords annoncen nedenfor. Annoncen samler op på en landsdækkende TV-kampagne, hvor Bengt Burg var trækplasteret.
5. Ram kunden lige i hjertet
Selvom du jagter kolde kontanter, så bør du tænke følelser ind i din online markedsføring. Tyske Bergfreunde.de rammer i hvert fald plet hos mig, når deres medarbejdere personligt takker mig for den ordre, som jeg netop har placeret hos dem.
Hvis der efterfølgende skulle gå koks i leveringen, så har de ekstra goodwill at tære på.
Hvis du vælger at genbruge idéen på din egen kvitteringsside, så brug for guds skyld et rigtigt billede af dig selv og dine medarbejdere. Lige præcis her vil et modelbillede købt på eksempelvis iStockPhoto eller PhotoDune være et selvmål af rang.
6. Facebook boks på kvitteringssiden
Selvom du allerede har fået kunden til at placere en ordre og dermed har opnået dit primære konverteringsmål (læs mere om konverteringsmål), så behøver du ikke stoppe der.
Forsøg at få kunden til at hænge endnu bedre fast med det samme.
Du kan eksempelvis gøre som NyeSokker.dk gør (eller gjorde?) og integrere en Facebook ”Like” boks på din kvitteringsside.
Hvis du forklarer kunderne, hvad de opnår ved at ”synes godt om” din side, så har du her en god mulighed for at samle ekstra Facebook fans.
7. Visning af relaterede varer
Visning af relaterede varer er et godt værktøj til at øge den gennemsnitlige ordreværdi. Men det virker bedst, hvis du sørger for at inspirere kunden præcis der, hvor kunden bliver bevidst om sit behov.
I nedenstående eksempel har en kvik butiksassistent i min lokale Kvickly flyttet tomater fra grøntafdelingen til køledisken med grillkød.
Som alternativ løsning kan du gøre som AVexperten.dk gør nedenfor og vise relaterede varer EFTER ordrebekræftelsen.
Jeg ved ikke, om AVexperten.dks model virker i praksis. Men det er i hvert fald en fræk idé, som samtidig sikrer, at kunden ikke bliver forstyrret af relaterede varer FØR den primære handel er i hus.
Hvis du er doven, kan du købe en plug’n’play løsning til intelligent visning af relaterede varer hos Addwish.com.
8. Når kunden ikke er klar til at købe
Når en potentiel kunde besøger din netbutik, så bør du naturligvis forsøge at lukke handlen allerede i første besøg, men det er langtfra altid muligt. For at øge sandsynligheden for, at den besøgende husker at vende tilbage senere, så er det en god idé at have en ”Tilføj til ønskeliste” funktion i din netbutik.
Det øger sandsynligheden for, at den besøgende (eller en, som skal købe gave til den besøgende) senere køber den ønskede vare i din butik.
I eksemplet nedenfor kan du se, hvordan netbutikken Sovedyret.dk har integreret en online ønskeliste fra addwish.
Addwish ønskeliste knappen er standard hos webshops fra SmartWeb og Shoporama (kan slås nemt slås til/fra), kan integreres i Magento og Shopify via et gratis plugin og kan lægges ind i øvrige webshops via et Javascript.
Læs mere på addwish.com/solution/wish-list.
9. AdWords annoncering – hit and run
I en del brancher er konkurrencen om de bedste AdWords-søgeord så hård, at mindre netbutikker (som ofte har smallere sortiment og derfor lavere konverteringsrate) ofte har svært ved at tjene penge på AdWords annoncering.
Børnetøj er et godt eksempel på en branche, hvor måske halvdelen af alle børnetøjsbutikker sætter penge til på deres AdWords annoncering. De ved det bare ikke, fordi de ikke måler afkastet.
Hvis konkurrencen er for hård i din branche, så forsøg med målrettede kampagner kombineret med et godt tilbud i stil med nedenstående 20% søndagsrabat hos AiBaiBia.dk.
Konverteringsraten er typisk markant højere, når du lokker med tidsbegrænsede rabatter eller andet, som tvinger kunden til hurtig handling.
10. Rabat afhængig af trafikkilde
Hos hvidevareforhandleren De3Bedste gives der ekstra rabat til udvalgte kundegrupper. Nedenfor gives der eksempelvis 5% rabat til besøgende, som har fundet De3Bedstes produkt via Googles søgeresultater.
Med lidt teknisk snilde, så kan du også vælge at give rabat til jyder, til iPhone-ejere, osv..
Du må vurdere, om idéen giver mening for din webshop.
Personligt forudser jeg en del udfordringer med utilfredse kunder, manuelle priskorrektioner og generelt administrativt kaos.
11. Den perfekte landing page
Mange af mine kunder har allerede set dette eksempel, men det tåler at blive vist igen.
Annoncøren tager købsbeslutningen på vegne af kunden, som blot skal fortælle, hvor annoncørens fantastiske produkt skal sendes hen.
I praksis så er dine kunder nok ikke helt så naive, men du kan alligevel lære en del af dette eksempel.
Sørg for at dine kunder skal tænke så lidt som muligt, fremhæv dit produkts fortræffeligheder (i dette tilfælde prisen) og fjern unødvendig støj.
Det gælder både på målrettede landing pages som denne, men også i dit bestillingsflow generelt.