Domænehaj og Ticket to Heaven

Ticket 2 Heaven i gabet på domænehaj

Det danske børnetøjsfirma Ticket to Heaven er ufrivilligt blevet centrum i en kontroversiel afpresningssag, der kan få store konsekvenser for image og økonomi hos leverandøren af trendy kvalitetstøj til danske drenge og piger.

Ticket 2 Heaven offentliggjorde den 8. august 2012 beslutningen om at skifte navn fra Ticket to Heaven til Ticket Outdoor, men noget gik galt.

Nyheden om navneskiftet blev sendt ud til Ticket 2 Heavens mange tusinde registrerede kunder, men timingen var helt skæv.

Firmaets webmaster nåede ikke at registrere de vigtige internetdomæner www.ticketoutdoor.dk og www.ticketoutdoor.com, før nyhedsbrevet blev sendt.

Dette koks i den interne kommunikation udnyttede en grisk 36-årig domænehaj fra Whiskey-bæltet til at registrere internetadresserne og dermed tage Ticket 2 Heavens vigtigste markedsførings- og salgskanal som gidsel i et forsøg på at afpresse børnetøjsproducenten for et større 6-cifret beløb.

Det er endnu uvist, om og hvornår Ticket 2 Heaven får vristet domænerne ud af domænehajens gab.

Imens må Ticket Outdoor blot håbe, at danske forældre stadig taster det gamle domænenavn www.ticket2heaven.dk, når der skal fyldes op i ungernes garderobe.

!!! CUT !!!

Sandheden – og hvad du kan lære af den

Ovenstående fortælling om Ticket 2 Heaven er til dels opdigtet.

Det er sandt, at firmaets populære tøj til drenge, piger og kvinder sælges fremover skal sælges under navnet “Ticket Outdoor”.

Det er også sandt, at kunderne fik besked om navneskiftet i et elektronisk nyhedsbrev i denne uge.

Det passer også, at en 36-årig mand fra Nordsjælland i skrivende stund er den officielle indehaver af domænerne www.ticketoutdoor.dk og www.ticketoutdoor.com.

Men det er løgn, at formålet er afpresning og kolde kontanter.

Jeg har registreret de to internetdomæner for at udstille det problematiske i, at danske marketingchefer lancerer nye firmanavne og varemærker med hovedet under armen.

Udvis rettidig omhu – også online

Hvis du er seriøs omkring din virksomheds brand, så SKAL du have fuld kontrol over de vigtigste internetdomæner – og domænerne ticketoutdoor.dk og ticketoutdoor.com må være vigtige for Ticket 2 Heaven / Ticket Outdoor.

Inden du beslutter dig for navnet på et nyt vigtigt produkt, varemærke eller datterselskab, så tjek altid om de vigtigste domænenavne er ledige (typisk det lokale Top Level Domain, f.eks. .DK i danmark samt .COM).

Hvis domænet er allerede registreret af en anden, så få fingrene i det, før du offentliggør dit valg af navn.

Hvis du ikke kan få ejerskab over de meste oplagte domæner, så bør du meget kraftigt overveje at finde på et helt andet navn.

Jeg kender et par teleselskaber, som har erfaret, at domænepriser stiger kraftigt, hvis der ikke udvises rettidig omhu.

(Tak for lån af ordsprog, Hr. Møller).

Tilsvarende jeg har måttet foreslå flere e-handelsprisvindere og større danske virksomheder at registrere vigtige domæner, på tidspunkter hvor de for længst har skudt de helt store markedsføringskampagner af.

Indrømmet, DK-Hostmaster og domæneklagenævnet er normalt rimelig flinke til at hjælpe med at åbne gabet på domænehajer og returnere .DK domæner til de mest oplagte ejermænd.

Men uanset hvordan du vender og drejer det, så er det dig og dit firma, som hænger på advokatregninger, forsinkelser og eventuelle skader på både virksomhedens og dit personlige brand.

Hvis det derimod er et .COM domæne, som du ikke har fået sikret dig i tide, så er det sandsynligvis op ad bakke.

Ofte gemmer domænehajen sig bag privacy protection og konstruerede e-mail adresser, hvilket i bedste valg bare komplicerer dine forsøg på at få frigivet gidslerne og i værste fald umuliggør dem.

Men alle mine mange ord er ligegyldige, blot du husker følgende:

Registrér dine domæner, før andre gør det!

Og til Ticket 2 Heaven medarbejderen med de røde ører,
send mig en mail og lad os arrangere frigivelse af gidslerne.

PS. Ticket to Heaven er i øvrigt på jagt efter en Online Manager. Hvis du har kompetencerne og bor i området, så søg for guds skyld stillingen. De har brug for dig!

Læs mere om den ledige stilling som online manager her

Anders Bach Waagstein har nu fået både job og domæner 🙂

Vil du tjene flere penge?

Få min gratis nyheds-mail med guldkorn om e-handel og online markedsføring.

13 Responses to “Ticket 2 Heaven i gabet på domænehaj”


  1. Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function ereg_replace() in /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-content/themes/whitelight/includes/theme-comments.php:63 Stack trace: #0 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-content/themes/whitelight/includes/theme-comments.php(19): the_commenter_link() #1 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-walker-comment.php(180): custom_comment(Object(WP_Comment), Array, 1) #2 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-wp-walker.php(146): Walker_Comment->start_el('\t ...', Object(WP_Comment), 1, Array) #3 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-walker-comment.php(140): Walker->display_element(Object(WP_Comment), Array, '5', 0, Array, '\t ...') #4 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-wp-walker.php(371): Walker_Comment->display_element(Object(WP_Comment), Array, '5', 0, Array, '\t ...') #5 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/comment-template.php(2094): Walker->paged_walk( in /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-content/themes/whitelight/includes/theme-comments.php on line 63