Konverteringspris Ikke Budget

Tænk konverteringspris og ikke AdWords budget

Mange AdWords annoncører stiller spørgsmål som

“Hvor meget skal jeg bruge på AdWords pr. dag?”

“Hvor stort bør mit månedlige AdWords budget være?”

“Hvor mange penge skal jeg afsætte til AdWords?”

Læs svarene nedenfor.

Spørgsmål som ovenstående er naturlige, men afslører et hul i annoncørens forståelse af konceptet bag klik-afregnet og målbar markedsføring som Google AdWords.

Hvis du har beskæftiget dig med markedsføring i mange år, så er du sandsynligvis vokset op i en verden, hvor effekten af din markedsføring kun i begrænset omfang var målbar.

Din direktør gav dig derfor et fast beløb hver måned, som du kunne bruge til at brande jeres firma og promovere jeres produkter.

Når året var omme, så satte I jer ned og kiggede på kendskabsgrader og salgstal – og forsøgte at gætte jer frem til, om det var konjunkturer eller størrelsen af markedsføringsbudgettet, som var årsag til stigninger eller fald i årets tal.

Med Google AdWords kan du måle afkastet

AdWords er helt anderledes.

Her kan du ret præcist måle, hvor meget omsætning og indtjening som dine AdWords annoncer giver dig.

Hvis du samtidig har en god fornemmelse af, hvor loyale nye kunder er, så har du mulighed for at regne dig frem til et kvalificeret bud på afkastet (ROI / Return on investment) af din investering i Google AdWords annoncering.

Det betyder samtidig, at du bør smide cigarkassen væk og droppe tanken om afsætte et fast beløb til Google AdWords annoncering hver måned.

Det er lige meget, om du betaler 1.000, 10.000 eller 100.000 kroner til Google.

Det afgørende er, at der står det størst mulige dækningsbidrag tilbage på din bankkonto, når regnskabet gøres op.

Fastsæt en maksimal pris pr. konvertering

Som professionel AdWords annoncør bør du derfor allerførst gøre op med dig selv, hvor meget du maksimalt ønsker at betale for en konvertering (en konvertering kan eksempelvis være en ordre, en nyhedsbrevstilmelding eller en henvendelse).

Maksimumprisen for en konvertering kan enten fastsættes som et fast beløb i kroner/ører eller som en procentdel af enten den gennemsnitlige ordreværdi eller dit dækningsbidrag før AdWords udgifter.

Sælger du børnetøj, så kan du eksempelvis fastsætte din smertegrænse som 15% af detailprisen eksklusiv moms.

Arbejder du som fotograf, webdesigner, tømrer eller en anden type virksomhed, hvor salget ikke sker online, så ønsker du måske højest at betale 100 kroner for hver henvendelse via din hjemmeside.

Procentsatsen eller beløbet behøver ikke være resultatet af en større videnskabelig analyse.

Selv et meget groft beregnet loft for konverteringsprisen er til enhver tid bedre end et fast månedligt budget til AdWords.

Når du ved, hvor meget du højest ønsker at betale for en konvertering, så kan du bruge dette beløb til at styre dit månedlige AdWords forbrug med.

Hvis du i en given måned har mulighed for at opnå mange konverteringer, uden at den enkelte konvertering bliver for dyr, så er det blot herligt.

Dine Adwords udgifter stryger i vejret, men dine indtægter stiger endnu mere.

Hvis du derimod oplever, at prisen pr. konvertering overstiger din mentale smertegrænse, så sætter du de dårligste søgeord, annoncegrupper eller kampagner på pause og bruger som konsekvens heraf færre penge på AdWords i den pågældende måned.

“Begrænset af budget”

Hvis du ser nedenstående “Begrænset af budget” advarsler i dit AdWords interface, så skal dine alarmklokker ringe.

Begrænset af budget

Som udgangspunkt bør du ALDRIG ramme dit daglige loft.

Beskeden “Begrænset af budget” indikerer, at du har sagt nej tak til at tjene penge (denne konklusion forudsætter dog, at du kun har søgeord og annoncer kørende, som historisk set har givet et positivt afkast).

Hvis du er helt ny Google AdWords annoncør, så er det dog ok at bruge og ramme det daglige loft, indtil du har så meget styr på din AdWords konto, at du kun har profitable søgeord og annoncer aktive.

Tilsvarende så kan den erfarne, men forsigtige, Adwords annoncør, der i lang tid har afsat et fast månedligt beløb til AdWords kampagnerne også vælge kun gradvist at hæve loftet, så tiltroen til konceptet med “ubegrænset AdWords forbrug” langsomt kan opbygges.

Konklusion

Svaret på spørgsmålet

“Hvor meget skal jeg bruge på AdWords hver dag?”

er derfor

“Du skal bruge præcis det beløb, der giver dig det største overskud på bundlinjen”

Den direkte konsekvens af det svar er, at dit AdWords forbrug ikke bør være fast, men i stedet skal svinge fra dag til dag.

Med dit maksimum bud for de enkelte søgeord skal du blot sikre dig, at du ikke betaler mere pr. konvertering end du ønsker.

Er du klar til smide hæmningerne?

Vil du tjene flere penge?

Få min gratis nyheds-mail med guldkorn om e-handel og online markedsføring.

Comments are closed.