Gode Google AdWords Annoncetekster

Sådan skriver du gode AdWords annoncetekster

At skrive gode annoncetekster er en kunstart.

Du skal klart og præcist forklare Googles brugere, hvorfor de skal klikke på netop din annonce.

Uanset hvor god du har været til at vælge søgeord og kampagneindstillinger, så nytter det intet, hvis Googles brugere ikke klikker på dine annoncer.

En skarp annoncetekst er nøglen til høje klikrater og høj konverteringsrate.

Gode AdWords annoncetekster

Her er et par håndfulde gode råd til dit arbejde med AdWords annoncetekster:

  • Lad søgeordet (og gerne flere varianter af søgeordet) indgå i overskrift, annoncetekst og den viste web-addresse (Display-URL). Det sikrer høj relevans i både dine kunders og i Googles øjne.
  • Lav en præcis overskrift. Brug gerne alle 25 tegn (eller så  mange som muligt). Det vil ofte være en god idé at lade overskriften starte med et “Call-to-action” ord som f.eks. “Køb “, men kun hvis du kan få plads til en præcis beskrivelse af dit produkt eller din serviceydelse på de sidste 21 tegn.
  • Del selve annonceteksten op i 2 afsluttede sætninger på hver 33-35 tegn. Lad være med at lave en lang sætning, som bryder over 2 linjer. I så fald kan du ikke være sikker på, at Google viser din annonce på en hensigtsmæssig måde.
  • Skriv korrekt dansk. Lad være med at lave mystiske sammentrækninger eller forkortelser, fordi du ellers ikke kan få plads til det, som du gerne vil skrive. Skriv noget andet i stedet.
  • Vær ærlig. Hvis dine produkter ikke er blandt markedets billigste, så undlad at bruge ordet “billig”. Hvis du kun har sorte bluser, så skriv det i annonceteksterne (og nøjes eventuelt med at vælge søgeord i stil med “sorte bluser”).
  • Hvis dine produkter koster mere end de billigste produkter indenfor din branche, så overvej at skrive “Fra xxx kr.” i dine annoncetekster. Så skræmmer du discountjægerne væk, inden de koster dig penge. Hvis du har et produkt til 499 kroner og resten koster fra 999 kroner og opefter, så overvej at skrive fra “Fra 999 kr.” i annonceteksten, med mindre du er ret sikker på, at dit produkt til 499 kroner er en favorit hos de fleste. Husk: Det gælder om at tiltrække købere, ikke blot besøgende. Og hvis du lokker besøgende ind i butikken og stiller dem i udsigt, at alle dine produkter koster omkring 499 kroner, så vil mange blive skuffede og forsvinde igen.
  • Forsøg at forklare den potentielle bruger om de særlige fordele, som du kan tilbyde. Fx.
    • “Fri fragt”
    • “Hurtig levering”
    • “Forbrugsforeningskort”
    • “Stort udvalg”
    • “Lave priser”
    • “Personlig service”
    • “Tilbud”
    • “Spar 30%”
    • “15 års erfaring”
    • “Glade kunder”
    • “Spar penge”
    • “Spar tid”
    • “Beskyt din familie”
    • “Gør dig selv stærkere”
    • “Tjen flere penge”
    • eller tilsvarende positive effekter af dit produkt eller din ydelse
  • Flet så vidt muligt en god “call to action” ind i din annoncetekst, fx.
    • “Se priser”
    • “Køb her”
    • “Se farver”
    • “Se tilbud”
    • “Vælg din str. her”
    • “Læs mere”
    • “Bestil tilbud”
    • “Få info her”
    • “Book i dag”
    • “Se 2012 modeller her”
  • Lav en god annonceret web-adresse. Så længe dit faktiske domænenavn indgår i den viste web-adresse, så har du frie hænder til at kalde din URL, det som virker bedst på potentielle kunder. Hvis annoncegrupper indeholder søgeord som “sorte bluser”, så skriv eksempelvis ditdomæne.dk/sorte-bluser som Display-URL. Det vil alt andet betyde, at brugerne finder din annonce mere interessant og give dig en højere klikrate.

Hvis du vil have rigtig gode annoncetekster, så er du dog nødt til at teste dem på rigtige mennesker.

Lav derfor altid to forskellige annoncetekster til hver annoncegruppe.

Efter et stykke tid (typisk mindst et par måneder) vil du have nok statistik til, at du kan se hvilken annoncetekst, der giver de fleste og billigste konverteringer.

Sæt den dårligste annonce på pause, og lav en ny variant af den, som har performet bedst.

På den måde tester du hele tiden to annoncetekster op imod hinanden, hvilket er en forudsætning for løbende optimering.

Læs mere om god webtekst, effektive call-to-action elementer, splittest og andre hemmeligheder bag høj konverteringsrate på hjemmesiden online-tekstforfatter.dk.

Men husk lige at tilmelde dig mit RSS feed eller nyhedsbrev først, så du ikke går glip af mit næste indlæg…

Vil du tjene flere penge?

Få min gratis nyheds-mail med guldkorn om e-handel og online markedsføring.

Comments are closed.