Nøgenbilleder og NemID koks i Gentofte kommune

Normalt er synlighed i Googles søgeresultater en god ting, men ikke altid.

Uanset om du er en privat virksomhed eller offentlig myndighed, så bør du sikre dig, at du har helt styr på hvilke oplysninger, som du gør tilgængelige for offentligheden.

Googles søgerobot kigger ofte forbi dit website og opsnuser al information, som ikke er gemt ordentlig væk.

Hvis du har en smule forstand på søgemaskiner, så viser Google dig ofte vej til både interessante, pinlige, personlige og fortrolige oplysninger.

Genvej til personlige oplysninger om forældre i Gentofte kommune

Når forældre i Gentofte Kommune vælger nye skolebestyrelser på den NemID-beskyttede del af Gentoftes kommunale hjemmeside, så har de opstillede forældrekandidater sandsynligvis en forventning om, at deres valgtaler ikke ligger til offentlig skue på Google.

Det bør derfor give den IT-ansvarlige i kommunen røde ører, når nedenstående søgeresultater efterfølgende dukker op på Google.dk.

Sikkerhedshul I Gentoftes NemID-løsning Genvej

Indrømmet – der er ikke tale om topklassificerede dokumenter eller potentielt landsskadelige afsløringer, men dette koks er blot et i en lang række af eksempler på hjemmesideejeres manglende forståelse for søgemaskinernes natur.

(OPDATERING 15.06.2012: Læs svar fra Gentofte Kommunes kommunikationschef på Kommunikationsforum.dk )

Hvis ikke din hjemmesides indhold ligger beskyttet bag lås og slå, så vil Google på et tidspunkt finde informationerne og dele dem med resten af verden.

I den forbindelse er det vigtigt at understrege, at hovedparten af de større danske webbureauer og leverandører af hjemmesider IKKE ved, hvordan man får det offentlige indhold helt til tops og sensitive oplysninger helt væk fra søgemaskinerne.

(Hvis du har brug for eksperthjælp til den slags, så har du brug for en god søgemaskineoptimeringskonsulent).

Nøgenbilleder af naboens datter

Det er dog ikke kun de store, som fejler.

Den selvstændige erhvervsdrivende kan også nemt komme galt af sted.

Tag eksempelvis den lykkeligt uvidende fotograf, der i skrivende stund har lagt sine kunders nøgenbilleder til skue via internettet.

Fotografen har sat sin hjemmeside forkert op og de erotiske billeder kan nu ses af alle, der tilfældigvis har fundet de rigtige webadresser via Googles søgemaskine.

(Og nej – du får hverken fotografens navn eller de saftige links her – men hvis du selv er professionel fotograf, så tjek lige en ekstra gang om dine kunders billeder er sikret på betryggende vis.

Hvis du deler billederne med dine fotokunder via nettet, så skal det foregå bag et brugernavn og en adgangskode, som kun du og kunden kender.)

Synlig uvidenhed i søgeresultaterne

Jeg støder næsten dagligt på virksomheder, der slet ikke er opmærksomme på hvilke af deres data, som Google viser.

Her er en række andre anonymiserede og generelle eksempler på oplysninger, som danske virksomheder og myndigheder i øjeblikket deler med hele den danske befolkning via Googles søgemaskine.

Rabataftaler

Når du som virksomhed giver særligt gode priser eller tilbud til udvalgte målgrupper, så lad for guds skyld være med at lægge dem ud på en offentlig tilgængelig webserver.

Selvom du ikke linker til siden fra din menustruktur, så vil Google sandsynligvis finde de lave priser alligevel, og dine øvrige kunder vil i værste fald finde dem og forvente at få tilsvarende favorable vilkår.

Elektroniske udkast

Når du bruger en offentlig webserver til at dele udkast til brochurer, hjemmesider eller andet elektronisk materiale, så risikerer du, at dine kunder og konkurrenter kigger med, før du ønsker det.

Husk at beskytte indhold bag brugernavn og adgangskode – eller lad helt være med at lægge det ud på en webserver, før det er klar til offentliggørelse.

Gammelt indhold

Af og til så opstår der situationer, hvor indhold på din hjemmeside skal fjernes meget hurtigt.

Uanset om årsagen er forkerte priser, misbrug af copyright-beskyttet materiale, uheldig medieomtale eller noget helt fjerde, så er det ikke nok, at din webmaster fjerner indholdet fra din egen webserver.

Hvis du har trådt i spinaten, så skal du huske både at fjerne indholdet fra din hjemmeside og anmode Google om at fjerne det fra Googles indeks.

Det kan nemlig tage flere måneder, før Google selv registrerer, at indholdet skal væk og i disse akutte tilfælde bør du derfor selv gå ind i Google Webmaster Tools og markere, hvilke websider som ikke længere skal optræde i Googles søgeresultater.

Ovenstående liste over søgemaskinetosserier er langtfra udtømmende, så selvom du ikke umiddelbart føler, at du og din virksomheds data er i farezonen, så tænk dig lige om igen. Måske deler du flere informationer, end du har lyst til?

Sådan tjekker du, hvad Google har fundet

Hvis du skriver nedenstående i Googles søgefelt, så får du et aktuelt billede af, hvilket indhold fra din hjemmeside, som præsenteres til de besøgende på Google.

site:ditwebsite.dk

Forhåbentlig indeholder Googles indeks kun de websider, som du gerne vil have, at folk finder.

(Hvis de rigtige sider er med, men siderne ikke har de mest attraktive sidetitler og tekstuddrag, som også får folk til at klikke, så læs hvordan du håndterer det i mit indlæg om sidetitler og metabeskrivelser)

Har du selv eksempler på hjemmesider eller informationer, der ikke var skærmet korrekt af for Googles nysgerrige øjne, så del dine erfaringer nedenfor.

NB: Hvis der stadig er problemer, så beskriv problemet i generelle vendinger eller skriv først, når webmasteren har sat prop i hullet.

Vil du tjene flere penge?

Få min gratis nyheds-mail med guldkorn om e-handel og online markedsføring.

Comments are closed.