Konkurrentens Firmanavn som AdWords Søgeord?

Læs hvordan dine konkurrenter stjæler penge fra dig, og hvorfor dit firmanavn altid bør være blandt dine egne AdWords søgeord.

Dine konkurrenter stjæler kunder fra dig

Det er normalt ikke tilladt at stjæle, men hvis dine konkurrenter gør det elegant nok, så kan de løbe med dine sparepenge helt uden at få politiet på nakken – og sikkert også uden, at du opdager det.

Jeg ser næsten dagligt eksempler på kvikke AdWords annoncører, der narrer deres mindre kvikke konkurrenter ved at bruge konkurrenternes firmanavne og varemærker som søgeord og mål for fokuserede AdWords annoncer.

Indrømmet. Vi bevæger os på kanten af gældende dansk lovgivning (varemærkeloven og markedsføringsloven).

I en konkret dom fra 2010 bekræfter Sø- og Handelsretten dog, at de kvikke konkurrenter måske har loven på deres side. (Læs mere om dommen i sagen Pixelprint.dk vs. Billedbutikken).

Fakta er i hvert fald, at en del kunder bruger Google, og ikke browserens adresse-felt til at finde både din og dine konkurrenters hjemmesider. Den potentielle kunde indtaster hjemmesidens navn i Googles søgefelt og klikker sig så videre fra søgeresultatet til hjemmesiden. Dette ved dine konkurrenter godt, og mange af dem bruger denne viden mod dig.

Sådan stjæler konkurrenterne fra dig

Hvis din hjemmeside hedder Dinside.dk, så opretter din konkurrent en ny annoncegruppe og tilføjer “Dinside.dk” som søgeord. Dermed vil konkurrenten i mange tilfælde få vist deres AdWords annonce ovenover din side, som først vises i toppen af de organiske søgeresultater længere nede på siden.

Hvis konkurrenten så samtidig har lavet en målrettet annoncetekst, som forklarer de besøgende på Google, at netop deres side er “Danmarks bedste xxxxxx”, så klikker kunderne, og du mister både dem og deres ordrer.

Klart – Konkurrentens konverteringsrate er ofte lav, fordi vedkommende også tiltrækker trafik fra folk, som VIL handle hos dig og selv finder tilbage. Google tjener penge og konkurrenten tjener måske penge. Den eneste sikre taber i dette spil er dog dig.

Sådan undgår du at blive bestjålet

Det bedste værn mod ovenstående trick er, at du selv opretter en annoncegruppe og tilføjer alle varianter af dit eget firmanavn og dit eget varemærke som søgeord.

Da både dine søgeord og din annoncetekst har høj relevans i forhold til indholdet på dit eget website, så vil dit kvalitetsresultat være så tilpas højt, at du med en lav klik-pris ofte kan få dine AdWords annoncer til at ligge allerøverst.

Tanken om at du dermed betaler for trafik fra kunder, som alligevel var på jagt efter dig er umiddelbart skræmmende. Men scenariet med at konkurrenten stjæler dine kunder og dine ordrer må være endnu værre.

For øvrigt så vil klik-raten på annoncerne i denne annoncegruppe ofte være meget høj, hvilket smitter positivt af på resten af dine AdWords kampagner.

Læs mere om hvordan du beskytter dig mod konkurrenterne i mit indlæg om Eget firmanavn som AdWords søgeord.

Og når du alligevel betaler for at få vist annoncer på dit eget søgeord, så brug de 4 undersidelinks til at promovere nye produkter eller områder af din hjemmeside, som trænger til ekstra opmærksomhed. Du kan læse flere detaljer i indlægget om undersidelinks.

Hvor går grænsen?

Jeg ved, at der blandt læserne af denne blog er eksempler på både bagmand til og ofre for søgeordstyveri.

Og er det egentlig tyveri eller blot et nødvendigt redskab i den benhårde konkurrence om kundernes gunst?

Personligt anbefaler jeg oftest mine kunder at undlade brug af konkurrenternes firmanavne som søgeord i deres egne kampagner. Primært fordi det i mange tilfælde er svært at gøre til en god forretning. Sekundært fordi der rent faktisk kan være tale om en overtrædelse af markedsføringslovens paragraffer omkring god markedsføringskik, en svært beviselig overtrædelse, men dog alligevel en potentiel overtrædelse.

Du kan læse mere om problematikken i IT-advokaten Kristian Holtes indlæg om Misbrug af virksomhedsnavne og varemærker i AdWords.

Var dette indlæg værd at læse?

Hvis dette indlæg fortjener at komme højere op i Googles søgeresultater, så klik på “+1” nedenfor (knappen vises dog kun, når du er logget ind på Google). Tak for hjælpen.

Vil du tjene flere penge?

Få min gratis nyheds-mail med guldkorn om e-handel og online markedsføring.

4 Responses to “Konkurrentens Firmanavn som AdWords Søgeord?”


  1. Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function ereg_replace() in /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-content/themes/whitelight/includes/theme-comments.php:63 Stack trace: #0 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-content/themes/whitelight/includes/theme-comments.php(19): the_commenter_link() #1 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-walker-comment.php(180): custom_comment(Object(WP_Comment), Array, 2) #2 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-wp-walker.php(146): Walker_Comment->start_el('\t ...', Object(WP_Comment), 2, Array) #3 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-walker-comment.php(140): Walker->display_element(Object(WP_Comment), Array, '5', 1, Array, '\t ...') #4 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-wp-walker.php(159): Walker_Comment->display_element(Object(WP_Comment), Array, '5', 1, Array, '\t ...') #5 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-walker-comment.php(140): Walker->display_ in /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-content/themes/whitelight/includes/theme-comments.php on line 63