Kend dine konverteringsmål

Kend dine mål og giv konkurrenten baghjul

Læs hvorfor du skal have 100% styr på, hvad du gerne vil have de besøgende på din hjemmeside til at gøre – og få gode råd om, hvordan du bruger Google Analytics til at holde fokus på dine konverteringsmål og give konkurrenterne baghjul.

Nogle af mine kunder har markant større succes med deres online forretning end andre.

  • Måske er det held?
  • Måske er det resultatet af hårdt arbejde?
  • Måske skyldes det mange års erfaring?

Kend dine konverteringsmålJeg ved det ikke med sikkerhed, men jeg ser en klar tendens.

Jo mere bevidst du er omkring dine mål, desto mindre held, hårdt arbejde og erfaring behøver du for at få kunder i butikken, penge i kasseapparatet og frihed til at gøre de ting, som gør dig glad.

Eller med andre ord.

Hvis du selv ved præcis, hvad du gerne vil have de besøgende på dit website til at gøre, inden de smutter igen, så har du meget nemmere ved at få dem til at gøre det.

Hvis din hjemmeside har både indkøbskurv og betalingsflow, så er dit primære mål næsten altid, at kunderne kører deres kreditkort igennem din virtuelle kortlæser.

Men ofte har du også en række sekundære mål – Læs mere om dem længere nede i dette indlæg.

Hvis du derimod ikke sælger ting direkte via nettet, så kan det være mere kompliceret at fastlægge dine mål. Nedenfor gør jeg et forsøg på at hjælpe dig.

Sådan finder du dine konverteringsmål

Lad mig bruge mit eget firma og min egen hjemmeside som eksempel på, hvordan du kan definere dine mål (konverteringsmål) for din hjemmeside.

Jeg tjener penge ved at hjælpe mine kunder med at oprette og optimere Google AdWords kampagner.

Mit overordnede mål er derfor (udover at holde fast i de eksisterende kunder) at få nye kunder i butikken.

Da AdWords annoncører ikke kan købe AdWords hjælp direkte på min hjemmeside, så er de vigtigste mål med min hjemmeside i stedet at få kunderne til at kontakte mig via min kontaktformular eller alternativt ringe til mig.

Når jeg optimerer min hjemmeside, så bør jeg derfor fokusere det meste af min energi og de fleste af mine penge på at få flere til at kontakte mig.

Hvis jeg ikke kan få dem til at kontakte mig i første omgang, så bør jeg sekundært forsøge at slå en eller anden form for klo i dem, så de kommer tilbage igen senere.

Derfor har det også værdi for mig, hvis jeg kan få de besøgende til enten at tilmelde sig mit nyhedsbrev, hente mit RSS feed, tilføje mig til deres Google Plus cirkler eller på anden måde gøre det muligt for mig at komme i kontakt med dem senere.

På samme måde kan du selv have andre typer af handlinger på dit website, som giver dig værdi. Det kunne være download af en brochure eller et klik på din Facebook ”Synes godt om” knap.

Hvordan holder du fokus på dine mål

Uanset hvilke mål du har med din hjemmeside, så kan det være svært at holde fokus rettet mod målene.

Selvom jeg hjælper mine kunder med at identificere hvilke af brugernes handlinger, der giver værdi for dem, så glemmer jeg ofte selv, hvad jeg helst vil have mine egne besøgende til at gøre.

Jeg er for nylig begyndt at bruge Google Analytics til konstant at minde mig om, hvorfor jeg har en hjemmeside.

Helt konkret har jeg for denne hjemmeside opsat følgende 3 værdifulde handlinger som mål i Google Analytics:

  • Udfyldt kontaktformular
  • Tilmelding til mit RSS feed
  • Tilmelding til mit nyhedsbrev

(Du kan læse en general forklaring på, hvordan du opsætter mål i Google Analytics i denne artikel.

I mit tilfælde viser jeg separate websider med bekræftelser på henholdsvis afsendelse af formular og tilmelding til nyhedsbrev. Visning af disse to unikke url’er (som hedder noget stil med www.onlineeffekt.dk/tak-for-din-henvendelse og www.onlineeffekt.dk/tak-for-din-tilmelding-til-mit-nyhedsbrev) kan jeg så bruge som mit konverteringsmål, når jeg opsætter mål i Google Analytics.)

Hvor meget er de forskellige mål værd?

De identificerede mål har sjældent lige høj værdi alle sammen.

Det er derfor vigtigt at sætte en cirka-værdi på hvert enkelt mål.

I mit tilfælde har jeg besluttet mig for at tildele en udfyldt kontaktformular en værdi på 250 kroner (i praksis har dette mål sikkert en højere værdi end 250 kroner, men jeg kan altid justere senere).

En tilmelding til mit RSS feed er 25 kroner værd (fordi det indirekte kan give mig flere kunder, at folk læser mine kommende blogindlæg).

Tilsvarende har jeg valgt at værdisætte tilmelding til mit nyhedsbrev til 20 kroner (værdien kunne sættes højere, hvis jeg var bedre til at huske at udsende nyhedsbreve, når jeg har noget på hjerte).

Det er ofte en svær opgave at fastsætte værdien af de enkelte mål – Men gør forsøget!

Selvom du helt sikkert vil slå nogle gevaldige skæverter i starten, så vil alene tankeprocessen omkring værdifastsættelsen hjælpe dig med at forstå din online forretning bedre.

Det lyder abstrakt og meget filosofisk, men på sigt vil konceptet med at sætte værdier på dine konverteringsmål helt sikkert gøre dit arbejde med din hjemmeside mere faktabaseret og fokuseret.

Lav et Google Analytics dashboard

Efter at du har sat dine mål i Google Analytics, så er det oplagt at lave et Google Analytics dashboard, hvor hvert mål er tilføjet som en widget. Så kan hurtigt kan danne dig et overblik over, hvordan det rent faktisk går med at nå dine mål.

Eksempelvis kan du tilføje en widget, der viser dig hvor mange, som har tilmeldt sig dit nyhedsbrev.

Eksempel på Google Analytics widget

Men endnu mere interessant, så har du også mulighed for at lave en widget, der viser dig hvor de mest attraktive besøgende kommer fra. En sådan widget kunne se sådan her ud:

Eksempel på værdi af forskellige typer af trafik

I 3.kolonne af ovenstående widget kan jeg se hvilken type af trafik, som i gennemsnit har højest værdi for mig.

I eksemplet overfor (tallene er hentet fra min hjemmeside DashboardJunkie.com, hvor du kan hente gratis Google Analytics dashboards) er det organisk trafik fra Google og trafik fra Antphilosophy.com, som har givet mig flest af de værdifulde handlinger (enten download af dashboard eller tilmelding til nyhedsbrev), som jeg gerne vil have de besøgende på den pågældende hjemmeside til at udføre.

Hvad venter du på?

Jeg er klar over, at det ikke er en let opgave at identificere og værdisætte mål på en hjemmeside, især ikke hvis man sælger ”bløde” varer, der ikke kan puttes i en kasse og sendes med PostDanmark.

Men det er så afsindigt vigtigt, at du får det gjort, hvis du vil have succes på nettet.

Og hvis du eksempelvis bruger Google AdWords til at reklamere for dig selv og dine produkter eller serviceydelser, så er det en nødvendighed, at du kan måle hvilke søgeord, der giver værdi og hvilke der blot giver dig et kæmpe hul i sparegrisen.

Så start i dag, lær af dine fejl, tilpas undervejs og efterhånden vil du opleve, at du sætter dine konkurrenter af.

Ikke fordi du er dygtigere, arbejder hårdere eller bruger feje tricks, men fordi du i modsætning til dine konkurrenter er 100% bevidst om, hvor du er og især hvor du skal hen!

Del ud af dine erfaringer?

Jeg er rigtig nysgerrig efter at høre om dine succeser eller fiaskoer med at fastlægge og værdisætte konverteringsmål på din hjemmeside.

Del ud af dine successer nedenfor – eller fortæl, hvad der holder dig tilbage og hvor de største udfordringer ligger.

PS. Jeg skriver snart mere om Google Analytics dashboards og effektmåling. Gå ikke glip af værdifuld viden, tilmeld dig mit nyhedsbrev her.

Vil du tjene flere penge?

Få min gratis nyheds-mail med guldkorn om e-handel og online markedsføring.

Comments are closed.