Google Hangout

Google Engage i København Marts 2012

Google AdWords partnerprogram ”Google Engage” har til formål at øge kompetencerne  hos de AdWords konsulenter og webbureauer, som hjælper AdWords annoncørerne med at oprette og optimere Google AdWords annoncer.

I den anledning afholdt Google i dag (den 22. marts 2012) et større Google Engage arrangement for cirka 100 danske AdWords konsulenter på Nordatlantens Brygge på Christianshavn (København).

Og med fare for at spolere en del af fornøjelsen for deltagerne på morgendagens seance i Århus, så kommer en uredigeret udgave af mine personlige noter. Det er en blandet landhandel, så hvis du er på jagt efter en trinvis guide til optimering af dine AdWords annoncer, så spring dette indlæg over.

Formiddagens hovedtaler på det avancerede spor ”Going above and beyond for your clients” var Nick Lyengar fra CardinalPath.com. Twitter handle: analyticsnick

Leveraging Conversion Tracking & Google Analytics

Hovedbudskab:  Test dine søgeord, annoncetekster, landing pages og alt hvad du ellers kan finde på at teste.

Kun gennem løbende test og effektmåling kan du optimere afkastet af din investering i Google AdWords.

En hurtig håndsoprækning viste, at højest halvdelen aktuelt havde splittest kørende på egne eller kundekonti.

Nicks anbefaling:  hav som minimum test kørende på tekstannoncer (2 aktive annoncetekster i hver annoncegruppe) – eller endnu bedre brug AdWords Campaign Experiments og eksperimentér med forskellige valg og opsætninger af søgeord, budstørrelser, mm..

Personligt har jeg altid gang i splittest på annoncetekster på mine kunders AdWords konti, mens jeg endnu kun har brugt kampagneeksperimenter i meget begrænset omfang. Det er klart noget, som jeg skal have kigget nærmere på.

Nick gennemgik derefter trin for trin, hvordan man på højest 10 minutter kan oprette en stump AdWords konverteringssporingskode, som kan lægges ind på eksempelvis en kvitteringsside og sende info om konverteringen tilbage til AdWords interfacet.

Igen – en hurtig håndsoprækning viste, at højest én tredjedel af de tilstedeværende i lokalet havde erfaring med konverteringssporing i AdWords eller Analytics. En smule overraskende, når man tager i betragtning, at en stor del af Google Danmarks primære samarbejdspartnere var til stede i lokalet.

Nick kunne senere supplere med tal, som tilsvarende viste, at kun cirka 30% af alle AdWords annoncører bruger konverteringssporing i enten AdWords eller Analytics.

Nick gav ligeledes et eksempel på, hvordan får det optimale overblik over AdWords kampagnernes performance ved at koble AdWords og Analytics sammen.

To vigtige pointer i den forbindelse: Sørg for at samme e-mail adresse er administrator på både AdWords og Analytics kontoen, og at auto-tagging af AdWords kliks er slået til.

Nick understregede desuden vigtigheden af at identificere alle relevante konverteringer, og ikke kun egentlige salg. Også nyhedsbrevstilmeldinger, download af brochure, telefoniske henvendelser (kan fx spores via separat telefonnummer) og lignende kan spores og tillægges en værdi, som kan indgå i beregningen af AdWords afkastet.

Fra dette punkt var min primære aha oplevelse (eller reelt snarere en vigtig reminder): Test kun én ting, når du laver splittest af annoncer. Kun sådan kan man være sikker på, hvilken faktor der trækker i positiv eller negativ retning – og optimere derefter. Tidligere erfaring kan du bruge som udgangspunkt, men kun virkelige data fra den pågældende kundes konto kan give dig sandheden, om hvad der giver de fleste og billigste konverteringer.

Der opstod desuden en interessant diskussion mellem Nick Lyengar og Jacob Kildebogaard omkring periodisering af Google AdWords konverteringsdata.

Kort fortalt så var spørgsmålet – Hvis en kunde klikker på en AdWords annonce den 10. februar og først køber den 20. februar, tilskrives konverteringen så med tilbagevirkende kraft som hørende til den 10. februar eller vil den optræde som en konvertering i AdWords interfacet den udfor den 20. februar?

Nicks umiddelbare svar var, at konverteringen ville stå opført udfor den 20. februar (hvilket egentlig også var min egen udokumenterede fornemmelse), men da Jacob plejer at have styr på sine udtalelser, så skal der vist graves lidt mere i dette fra både Nicks og min side.

Working with Dynamic Keyword Insertion (DKI)

Brug Dynamisk KeyWord Insertion, hvis du ønsker at springe over, hvor gærdet er lavest og lave en række annoncetekster, der tilsyneladende er målrettet brugernes søgeord.  Brugerens søgeord indsættes i din annoncetekst.

Hvordan det fungerer og sættes op, må du læse dig til et andet sted, men syntaksen ser sådan her ud {KeyWord:Køb Flotte Bluser Her).

Husk at det kan bruges både i annoncetitel, annoncetekst og måske allervigtigst i annoncens display-URL.

Pas dog på – Dynamic Keyword Insertion er et farligt værktøj – Du risikerer nogle tossede og potentielt farlige annoncetekster, hvis du eksempelvis bruger brede søgeord (broad match) eller har taget chancen og tilføjet konkurrenternes navne som trigger-søgeord for dine AdWords annoncer.

AdWords Editor

Nick  præsenterede mit yndlingsværktøj – AdWords Editor .

Der er ikke så meget at sige. Hvis du er en seriøs AdWords annoncør, som ønsker at spare tid, så brug det.

Der var ikke så meget nyt under solen for mig her, men muligheden for at lave procentvise justeringer af søgeordsbud på tværs af annoncegrupper og kampagner var dog ny for mig.

Nick repeterede dog et par vigtige pointer:

  • Husk altid at downloade de nyeste data, før du begynder at lave ændringer (AdWords editor henter IKKE automatisk de nyeste data ned).
  • Benyt dig af muligheden for at lave avanceret filtreret, så du fx kun arbejder med søgeord, hvor CTR er under 2,5% eller hvor gennemsnitsposition er over 5,0 eller hvilken parameter du nu ønsker at arbejde med. Pointen er, at du dermed kan arbejde med et relevant udsnit af dine mange søgeord, i stedet for at være tvunget til at forholde dig til 10.000+ søgeord på en gang.
  • Download en backup af kontoen, så du altid kan vende tilbage til udgangspunktet, hvis du eller kunden selv på en eller anden måde får lavet en katastrofe.

Og så bekræftede Nick mig for øvrigt i, at det er ok at bruge Excel i forbindelse med oprettelse og optimering af nye kampagner  :o) Til tider har jeg følt mig lidt mærkelig på det punkt.

Taking Advantage of the Opportunities Tab

Nick gennemgik også AdWords funktionen ”Søgeordsmuligheder”, hvor Google præsenterer forslag til yderligere relevante søgeord, som kunne give flere salg eller konverteringer.

Nick var relativt positiv omkring værdien af denne funktion. Personligt er jeg fortsat meget tvivlende. Jeg har personligt endnu ikke haft nogen succesoplevelser med funktionen ”Søgeordsmuligheder” på vegne af mig selv eller mine kunder.

Efter frokost var det tid til en række præsentationer fra Nicks amerikanske kollega David Booth. Jeg drønede selv hjem i frokostpausen, så anden halvdel af dagens seminar er oplevet via Google Hangout.

Targeting Audiences & Remarketing lists

David gav en grundig gennemgang af displaynetværkets muligheder med fokus på remarketing overfor kunder, der allerede har besøgt din hjemmeside (eller udført specifikke handlinger på din hjemmeside).

Dette er ikke et område, som jeg selv har særlig meget erfaring med, så her var der meget ny inspiration at hente.

Standing Out with Ad Extensions

Annonceudvidelser er en af mine personlige kæpheste, og selvom det egentlig ville være til fordel for mine egne kunder, at så få danske annoncører som muligt bruger eksempelvis undersidelinks, så kommer man ikke udenom, at annonceudvidelser kan sikre AdWords annoncører mere spalteplads (og flere klik/konverteringer), uden at profitabiliteten sættes over styr.

Som David udtrykte det ”Ad Extensions are basically like cheating” og jeg kan kun give ham ret.

Hvis du er indkøber af AdWords ydelser, så kan du for øvrigt nemt spotte branchens tvivlsomme AdWords bureauer  ved at tjekke din AdWords konto. Er der ingen annonceudvidelser (placeringsudvidelser, undersidelinks eller tilsvarende), så er det sandsynligvis en amatør, som laver dine AdWords annoncer.  Eller også har du bare været meget nærrig.

David nævnte desuden noget, som du måske allerede har bemærket, nemlig at Googles lille +1 knap nu også vises ved siden af dine AdWords annoncer – sammen med små profilbilleder af folk i dit netværk, som allerede har +1’et denne virksomhed. Jeg har endnu ikke set tal for, hvor stærkt dette sociale aspekt virker, men der er helt sikkert en mærkbar positiv effekt.

Og så gav David mig et tip, som jeg har jagtet længe. Nemlig hvordan man sporer og måler konverteringer via undersidelinks. Man tagger selvfølgelig bare sine undersidelinks, så man kan finde data igen i analytics.

Og som appetitvækker kommer der lige et par eksempler på nye AdWords annonceformater, der sikkert snart rammer vore længdegrader. Henholdsvis Extended Sitelinks (Udvidede sitelinks) og Communication Extentions (Kommunikationsudvidelser).

Udvidede Sitelinks

Kommunikationsudvidelser

Øvrige emner var

  • Why Agencies Need the MCC
  • Standing Out with Ad Extensions
  • Selling AdWords
  • Serving & Keeping Clients Happy
  • GCP & GACP Programs
  • Google+ Opportunities for you and your clients on Googles new social platform

Jeg har valgt at springe let og elegant henover disse punkter, da jeg kun hørte med med et enkelt øre, mens jeg skrev disse linjer 🙂

Var du selv med på dagens seminar og har jeg glemt vigtige pointer, så skriv løs nedenfor. Andre kommentarer eller spørgsmål er også velkomne.

Og for resten. Når du deltager i en Google Hangout session og har dit kamera slået til, så kan andre se dig. Så lad være med at pille næse og andre tossede ting 🙂

Google Hangout

Vil du tjene flere penge?

Få min gratis nyheds-mail med guldkorn om e-handel og online markedsføring.

10 Responses to “Google Engage i København Marts 2012”


  1. Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function ereg_replace() in /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-content/themes/whitelight/includes/theme-comments.php:63 Stack trace: #0 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-content/themes/whitelight/includes/theme-comments.php(19): the_commenter_link() #1 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-walker-comment.php(180): custom_comment(Object(WP_Comment), Array, 2) #2 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-wp-walker.php(146): Walker_Comment->start_el('\t ...', Object(WP_Comment), 2, Array) #3 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-walker-comment.php(140): Walker->display_element(Object(WP_Comment), Array, '5', 1, Array, '\t ...') #4 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-wp-walker.php(159): Walker_Comment->display_element(Object(WP_Comment), Array, '5', 1, Array, '\t ...') #5 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-walker-comment.php(140): Walker->display_ in /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-content/themes/whitelight/includes/theme-comments.php on line 63