Derfor måler jeg ikke effekten af min online markedsføring

Jeg har valgt titlen “Derfor måler jeg ikke effekten af min online markedsføring” til dette indlæg, men det kunne ligeså vel have heddet “Derfor betyder penge betyder ikke noget for mig” eller “Jeg tror”.

Pointen er kort og godt, at et overraskende højt antal ansatte i danske virksomheder er ligeglade med, om de tjener penge.

Både iværksætteren nede på hjørnet og store hæderskronede virksomheder er i forbløffende stort omfang ligeglade med, om deres online markedsføring giver et positivt afkast.

Eller rettere, marketingchefen laver sandsynligvis flotte business cases og månedlige afrapporteringer til topledelsen og fortæller om flere besøgende og øget trafik på hjemmesiden.

Men når jeg går marketingchefen eller iværksætteren på klingen, så får tonen en lidt anden lyd.

I løbet af de sidste 4 måneder har jeg hørt følgende 6 undskyldninger fra forskellige danske virksomheder, når jeg har spurgt ind til det historiske afkast af deres forskellige markedsføringstiltag på nettet.

  • Vi har lige fået ny hjemmeside, så vi har ikke fået sat sporing op endnu (hmm… det havde I jo heller ikke på den gamle)
  • Jeg har kun været ansvarlig for vores hjemmeside i 5 måneder, så jeg ved ikke helt, hvordan vores tal ser ud endnu (5 måneder? – du er ansvarlig for jeres online markedsføring og bør for søren da kigge på disse tal allerede på din første arbejdsdag)
  • Det er vist noget med at Google Analytics ikke virker sammen med vores CMS system (indrømmet, teknikken kan drille, men heldigvis findes der folk som webanalytiker, der kan hjælpe med den slags)
  • Jo jo. Selvfølgelig har vi sporing på. Eller det tror jeg i hvert fald. (Sporing er ligegyldig, hvis du ikke kigger på tallene – og det gør du vist ikke…)
  • Jeg synes bestemt, at jeg kan mærke effekten, når vi laver AdWords kampagner (du skal ikke synes eller tro, du skal vide – AdWords afkastet kan måles ret præcist)
  • Vi måler alt. (Lad være. Find i stedet ud af hvilke indikatorer, der for alvor fortæller noget om jeres forretning og effekten af jeres online markedsføring – og nøjes så med at kigge på disse indikatorer. Den menneskelige hjerne kan ikke forholde sig til alle data i eksempelvis Google Analytics på en gang)

Har du selv hørt tilsvarende søforklaringer? – så smid en kommentar nedenfor!

Vil du tjene flere penge?

Få min gratis nyheds-mail med guldkorn om e-handel og online markedsføring.

4 Responses to “Derfor måler jeg ikke effekten af min online markedsføring”


  1. Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function ereg_replace() in /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-content/themes/whitelight/includes/theme-comments.php:63 Stack trace: #0 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-content/themes/whitelight/includes/theme-comments.php(19): the_commenter_link() #1 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-walker-comment.php(180): custom_comment(Object(WP_Comment), Array, 2) #2 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-wp-walker.php(146): Walker_Comment->start_el('\t ...', Object(WP_Comment), 2, Array) #3 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-walker-comment.php(140): Walker->display_element(Object(WP_Comment), Array, '5', 1, Array, '\t ...') #4 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-wp-walker.php(159): Walker_Comment->display_element(Object(WP_Comment), Array, '5', 1, Array, '\t ...') #5 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-walker-comment.php(140): Walker->display_ in /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-content/themes/whitelight/includes/theme-comments.php on line 63