Analyse af AdWords konverteringspriser

Køber folk ind via SmartPhones? Bør du sætte din AdWords annoncer på pause om fredagen? Få hjælp til at besvare disse og en række andre spørgsmål i onlineeffekts analyse af AdWords konverteringspriser.

Google AdWords er målrettet og målbar markedsføring. Dette kan du i høj grad udnytte til din egen fordel, men det kræver, at du aktivt analyserer og handler på baggrund af din AdWords statistik.

Jeg har nedenfor analyseret AdWords data på tværs af 25 AdWords konti. Der er derfor tale om generelle konklusioner, som måske, men ikke nødvendigvis, bør give anledning til ændringer i din AdWords opsætning. Kig altid på dine egne data, før du laver noget om.

Hvilken annonceposition giver generelt den laveste konverteringspris?
Google søgning – Top
Google søgning – I siden
Søgepartnere
Displaynetværket
Billigst
26% dyrere
34% dyrere
92% dyrere

Ovenstående tal afslører, at det ofte kan være en fordel at være rundhåndet, når maksimum bud på søgeord skal sættes.

Klikprisen er alt andet lige højere, når din annonce vises i de øverste positioner, men en højere konverteringsrate mere end udligner dette.

Med andre ord er det i højere grad er “osere” og ikke seriøse købere, som når ned til AdWords annoncerne ude til højre.

De netbutikker, som deltager i undersøgelsen betaler dog klart mest for konverteringer via Displaynetværket. Med en fokuseret indsats kan forskellen sandsynligvis reduceres.

Hvilken type device giver generelt den laveste konverteringspris?
Computere
Tablet-PCs
Smartphones
Billigst
23% dyrere
62% dyrere

De gennemsnitlige udgifter til en konvertering via AdWords er ikke overraskende højere via SmartPhones. Det skyldes sandsynligvis, at din hjemmeside og især dit bestillingsflow ikke er optimeret til salg via 3-4 tommers skærme.

Men prisen er dog næppe højere end, at du – afhængig af dit produkt og dit marked – med separate kampagner målrettet eksempelvis iPhones og Android mobiler formodentlig alligevel kan gøre annonceringen til en god forretning.

Hvis din AdWords annoncering ligger og svinger omkring break-even, så bør du dog indledningsvist overveje at fjerne hakket udfor “Mobile enheder med komplette browsere” i dine kampagneindstillinger.

Hvilken ugedag er konverteringerne billigst?
Onsdag
Mandag
Tirsdag
Torsdag
Søndag
Lørdag
Fredag
Billigst
3,1% dyrere
3,6% dyrere
10,6% dyrere
13,5% dyrere
16,4% dyrere
23,6% dyrere

Afkastet på AdWords annonceringen er alt andet lige bedst om onsdagen, hvor konverteringsprisen generelt er lavest.

Til gengæld betales der næsten 25% mere for AdWords ordrer om fredagen end om onsdagen.

Hvis du kæmper med at få overskud på dine AdWords kampagner, så kunne det måske være en idé at lukke ned for kampagnerne på de dårligste ugedage?

Hvilken ugedag giver AdWords flest ordrer?
Mandag
Tirsdag
Onsdag
Søndag
Torsdag
Lørdag
Fredag
Flest salg
92% af mandag
90% af mandag
85% af mandag
79% af mandag
66% af mandag
62% af mandag

Mandag er den store handelsdag på nettet – det er næppe nogen overraskelse for dig. Tallene er blot taget med her som serviceoplysning til shopejere, der ønsker et sammenligningsgrundlag ift. deres egne kunders handelsmønster.

Fakta om analysen

Analysen er baseret på omkostnings- og konverteringsdata fra 25 danske B2C og B2B netbutikker.

Datagrundlaget indeholder cirka 21.000 konverteringer, primært fra 2010 og 2011.

Der er tale om et bredt miks af veloptimerede AdWords konti, konti med gennemsnitlig performance og en række konti, der trænger til en kærlig hånd.

Klik og konverteringer relateret til søgninger efter eget firmanavn/brand er frasorteret.

Analysens resultater må frit citeres, forudsat at onlineeffekt.dk angives som kilde. Hvis du tilmed giver denne hjemmeside et link, så sender jeg en kærlig tanke den anden vej.

Hvad er dine egne erfaringer?

Hvordan ser dine data ud? – og er du enig i mine konklusioner?

Del gerne analysens resultater med dit netværk og deltag i debatten. Ordet er frit.

Vil du tjene flere penge?

Få min gratis nyheds-mail med guldkorn om e-handel og online markedsføring.

6 Responses to “Analyse af AdWords konverteringspriser”


  1. Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function ereg_replace() in /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-content/themes/whitelight/includes/theme-comments.php:63 Stack trace: #0 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-content/themes/whitelight/includes/theme-comments.php(19): the_commenter_link() #1 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-walker-comment.php(180): custom_comment(Object(WP_Comment), Array, 2) #2 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-wp-walker.php(146): Walker_Comment->start_el('\t ...', Object(WP_Comment), 2, Array) #3 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-walker-comment.php(140): Walker->display_element(Object(WP_Comment), Array, '5', 1, Array, '\t ...') #4 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-wp-walker.php(159): Walker_Comment->display_element(Object(WP_Comment), Array, '5', 1, Array, '\t ...') #5 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-walker-comment.php(140): Walker->display_ in /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-content/themes/whitelight/includes/theme-comments.php on line 63