AdWords Bureau – Gode råd inden du vælger

Læs mine subjektive råd om, hvordan du vælger et godt AdWords bureau, der vil dig og din forretning det bedste.

Hvad er et “godt” AdWords bureau?

Når du går på jagt efter en AdWords samarbejdspartner, så har du typisk et altoverskyggende mål – nemlig at øge din virksomheds synlighed i Googles søgeresultater, så du kan få skubbet nogle flere varer eller tjenesteydelser over disken.

Eksterne AdWords konsulenter vil gerne hjælpe dig med at opnå dette mål – og hvis du ejer en webshop, så er du helt sikkert blevet kontaktet telefonisk af AdWords bureauer, som fortæller, hvor netop de er eksperter i at forbedre din online markedsføring.

Hvis du ikke er blevet ringet op, så tag det personligt. Din webshop må være tæt på usynlig i både søgemaskiner og diverse offentlige databaser.

Hvordan vælger du AdWords bureauet?

Din udfordring opstår, når du skal vælge din nye samarbejdspartner.

På den ene side er det fristende at vælge bureauet med de bedste salgstaler. De skal jo trods alt også sælge dig.

På den anden side så ved du godt, at der skal andet og mere end en dygtig telefonsælger til at forbedre dine AdWords kampagner.

Jeg har nedenfor forsøgt at opridse en række kriterier, som kan lægges til grund for dit valg.

Jeg indrømmer blankt, at mine kriterier er farvede af, hvordan jeg selv foretrækker at gøre tingene.

Hvis du er konkurrent, så kom endelig med dit indspark til debatten. Er du enig eller uenig? Så længe tonen er sober og konstruktiv, så er der ingen censur.

Kriterier for valg af AdWords firma

Forstår AdWords konsulenten din forretning?

Din nye samarbejdspartner bør have en solid forståelse for din forretning og hvilke parametre, som dine kunder lægger vægt på, når dine produkter skal findes og købes online.

Hvis dit nye AdWords bureau tidligere har solgt tilsvarende produkter til din målgruppe, så kan du skyde genvej til et fornuftigt valg af søgeord og effektive annoncetekster.

Konverteringssporing/e-handelssporing

Uanset om din netbutik er bygget på en Magento, ScanNet, DanDomain eller en helt fjerde e-handelsløsning, så er AdWords konverteringssporing og Google Analytics e-handelssporing en central del af fundamentet for overskudsgivende online markedsføring.

Du bør derfor spørge din måske kommende AdWords konsulent, hvilke muligheder du har for at følge med i afkastet af din annonce-investering.

Hvis der ikke indgår enten konverteringssporing eller en komplet Google Analytics e-handelssporing i konsulentens svar, så bør du fortsætte jagten på assistance et andet sted.

Hvem ejer dine data?

Du ejer din hjemmeside, dit brand og dine kunder. Du bør naturligvis også eje data (opsætninger, annoncetekster, søgeord og statistik) fra dine egne kampagner.

Spørg derfor altid om annonceringen bliver udført fra din egen AdWords konto eller om bureauet kører kampagnerne via deres egne kundekonti.

Arbejdet skal udføres fra din konto. Det er ikke nok, at du får adgang til løbende rapportering. Du ønsker frit at kunne skifte AdWords leverandør uden at miste det arbejde, som allerede er lagt i at opbygge og optimere kontoen.

Hvis dit nye AdWords bureau ikke laver arbejdet på din egen AdWords konto, så bør dine alarmklokker ringe!

Snak med andre kunder

Hvis firmaet har været i stand til at skaffe andre kunder overskud på bundlinjen, så taler det for, at succesen kan gentages hos dig.

Tag derfor en snak med andre af firmaets kunder. Hør hvorvidt kundernes betaling for arbejdet står mål med udbyttet. Stil dig ikke tilfreds med en lang liste af logoer på firmaets “Referencer” side. Du må selv fatte knoglen eller til tastaturet.

Et “Google AdWords Certified Partner” stempel på din måske kommende leverandørs hjemmeside fortæller dig kun, at firmaet føler et stort behov for at signalere et højt niveau af AdWords kompetencer.

Og husk så lige at Google din nye samarbejdspartner. De fleste (men desværre ikke alle) af branchens sorte får er nævnt i kritiske debatindlæg på side 1, 2 eller 3 i søgeresultaterne.

Og tjek evt. jobopslagene på firmaets hjemmeside. Søger de AdWords eksperter eller praktikanter, junior konsulenter og telefonsælgere? Vil du betale 1.000+ kroner i timen for arbejde udført af en praktikant?

Hvad kan konsulenten ellers bidrage med?

AdWords er kun en brik i det store puslespil, som skal lægges, før du får succes med din online markedsføring og din forretning i det hele taget.

Konsulenten derfor bør også være i stand til at give dig et kvalificeret modspil ift. søgemaskineoptimering, konverteringsoptimering og andre discipliner, som har indflydelse på effekten af dine betalte Google annoncer.

Og hvis konsulenten samtidig forstår, hvordan et dækningsbidrag beregnes, så er du godt på vej.

Hvad koster AdWords optimering?

Selv de AdWords firmaer, der ikke kan beregne et dækningsbidrag, er i stand til at sende fakturaer til dig.

Der er findes flere modeller for afregning af AdWords arbejde, de mest gængse er typisk:

  • Fast timepris
  • Fast beløb pr. måned
  • Fast %-andel af dit AdWords budget
  • Performancebaseret

Den mest almindelige model er fast timepris eller fast beløb pr. måned.

Hvis du betaler en fast pris pr. time, så vær opmærksom på, at høj pris ikke nødvendigvis er lig med høj kvalitet.

Der findes mange AdWords bureauer, som gerne fakturerer dig 1.000-1.250 kroner i timen, uanset om din opgave løses af firmaets AdWords ekspert eller en tilfældig praktikant. Jo færre telefonsælgere, key account managers og dyre kontorlokaler i selskabet, desto større er sandsynligheden for, at du får fuld valuta for dine penge.

Hvis du betaler et fast beløb pr. måned til dit AdWords bureau, så regn ikke med at få 4 timers arbejde for fx. 1.995,-. Er du heldig, så får du 2 timers arbejde. Er du uheldig, så får du intet.

Uanset hvilken model som du bliver faktureret efter, så spørg ind til dine muligheder for at komme ud af aftalen igen, hvis de lovede resultater udebliver. Få eventuelle løfter på skrift.

Lange opsigelsesvarsler og mange ting med småt bør få dine alarmklokker til at ringe.

Hvordan holder du selv fast på kunderne? – med paragraffer eller med god kundeservice?

Har jeg glemt noget?

Hvis jeg i min liste ovenfor har overset kriterier, som kan hjælpe AdWords annoncører med at udvælge den bedste AdWords samarbejdspartner, så fat tastaturet og del dine synspunkter med resten af verden i debatten nedenfor.

Var dette indlæg værd at læse?

Hvis dette indlæg fortjener at komme højere op i Googles søgeresultater, så del det gerne med andre eller giv det et +1 nedenfor.

Vil du tjene flere penge?

Få min gratis nyheds-mail med guldkorn om e-handel og online markedsføring.

2 Responses to “AdWords Bureau – Gode råd inden du vælger”


  1. Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function ereg_replace() in /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-content/themes/whitelight/includes/theme-comments.php:63 Stack trace: #0 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-content/themes/whitelight/includes/theme-comments.php(19): the_commenter_link() #1 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-walker-comment.php(180): custom_comment(Object(WP_Comment), Array, 2) #2 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-wp-walker.php(146): Walker_Comment->start_el('\t ...', Object(WP_Comment), 2, Array) #3 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-walker-comment.php(140): Walker->display_element(Object(WP_Comment), Array, '5', 1, Array, '\t ...') #4 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-wp-walker.php(159): Walker_Comment->display_element(Object(WP_Comment), Array, '5', 1, Array, '\t ...') #5 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-walker-comment.php(140): Walker->display_ in /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-content/themes/whitelight/includes/theme-comments.php on line 63