AdWords begynderfejl

AdWords Begynderfejl

Det kræver viden og tålmodighed at opnå gode resultater med Google AdWords annoncering.

Her får du en liste over de 7 mest almindelige begynderfejl, som nye AdWords annoncører begår. Laver du de samme kostbare fejl?

Hvis du lader være med at begå de samme fejl, så vil du markant forbedre dine chancer for AdWords succes.

1 Din hjemmeside er ikke klar til AdWords

Hver gang en besøgende på Googles søgemaskine klikker på en af dine AdWords annoncer, så betaler du penge.

Hvis 100 besøgende klikker sig ind på din hjemmeside og du i gennemsnit betaler 1 krone pr. klik, så skal disse kunder alt andet lige lægge ordrer med et dækningsbidrag på mindst 100 kroner, før annonceregnskabet løber rundt for dig.

I en gennemsnitlig dansk netbutik er det 1-2 procent af alle besøgende, som lægger en ordre. Procentsatsen svinger dog meget fra branche til branche og fra hjemmeside til hjemmeside.

Men – og det er her mange AdWords annoncører begår AdWords begynderfejl nummer 1 – hvis din hjemmeside er markant dårligere end konkurrenternes og du eksempelvis kun formår at få halvt så mange af de besøgende fra AdWords til at lægge en ordre, så vil du opleve, at dine konkurrenter presser den gennemsnitlige klikpris op på et niveau, hvor du ikke længere kan tjene penge.

Sørg derfor for, at din hjemmeside har næsten samme niveau som dine konkurrenters før du for alvor bruger krudt på Google AdWords annoncering.

Hvis du hyrer en AdWords ekspert til at optimere dine Google AdWords annoncer, så kan du til dels kompensere for en dårligere hjemmeside og alligevel opnå et samlet plus på AdWords regnskabet, men du bør under alle omstændigheder løbende optimere din webshop, så flere kunder når ud igennem kassen med noget i kurven.

2 Du glemmer at måle AdWords effekten

Før du for alvor starter op med Google AdWords annoncering, så bør du eller din shopleverandør sørge for at få opsat både AdWords konverteringssporing og Google Analytics e-handelssporing.

Uanset om du driver en netbutik via en Magento, DanDomain, ScanNet, Prestashop eller en helt femte e-handelsplatform, så er du nødt til at vide præcis hvilke af dine annoncer og hvilke af dine søgeord, som giver ordrer og hvilke, der kun giver dig udgifter til klik. Denne information får du ikke automatisk via Google AdWords interfacet. Du skal aktivt sætte sporingen op.

Du kan ikke altid regne med, at din leverandør af shopløsning selv bringer emnet konverteringssporing eller e-handelssporing på banen. Ofte skyldes det dog ikke ond vilje, men blot manglende forståelse for vigtigheden af effektmåling. I disse tilfælde er du derfor selv nødt til at bringe emnet på banen, så du kan få succes som e-købmand (m/k).

3 Du vælger forkerte kampagneindstillinger

Når du opretter en ny AdWords konto, så foreslår Google et sæt standardindstillinger til din første kampagne. Du må aldrig anvende disse default kampagneindstillinger, da de uden undtagelse vil gøre dine AdWords kampagner ineffektive. For at sikre dine nye AdWords kampagner en flyvende start, så følg i stedet mine anbefalinger i indlægget AdWords kampagneindstillinger.

4 Du blander søgeordene sammen

I din iver efter at fange opmærksomheden hos så mange af Googles besøgende som overhovedet muligt, så tilføjer du alle de søgeord, der bare smager lidt af dit produkt eller din tjenesteydelse.

Dette er principielt ok. Men det er ikke hensigtsmæssigt at tilføje søgeord i samme annoncegruppe, hvis søgeordene ikke er tæt relaterede. Du kan placere “brugt computer” og “gammel computer” i samme annoncegruppe, men eksempelvis må du som udgangspunkt aldrig placere “Ticket 2 Heaven” og “Børnetøj” i samme annoncegruppe.

En af de vigtigste faktorer bag succesfuld AdWords annoncering er små grupper af tæt relaterede søgeord og målrettede annoncetekster. Dette belønner Google med bedre annonceplaceringer/lave klikpriser, og du belønnes med flere relevante besøgende og højere omsætning.

En søgning efter “Ticket 2 Heaven” bør vise søgemaskinebrugeren en annonce med en titel a la “Køb Ticket 2 Heaven Tøj”, mens “Børnetøj” søgeordet bør aktivere en annonce, hvor “Børnetøj” indgår i både titel, annoncetekst og display-URL.

Denne form for fokuserede annoncetekster kan du kun lave, når dine søgeord er opdelt i små afgrænsede annoncegrupper.

5 Forkert valg af søgeordstyper

Hvis du vælger de forkerte søgeordstyper, så bliver dine annoncer vist for sjældent eller i irrelevante sammenhænge.

Derfor er det vigtigt, at du forstår AdWords begrebet Søgeordstyper. Læs om de forskellige søgeordstypers fordele og ulemper i mit indlæg AdWords søgeordstyper.

6 Kun én annonce pr. annoncegruppe

Nøglen til langsigtet overskud på din AdWords annoncering er blandt andet, at du løbende optimerer og udbygger dine AdWords kampagner. Du bør derfor altid oprette mindst to annoncetekster, hver gang du opretter en ny annoncegruppe.

Kun sådan har du mulighed for at sammenligne klik- og konverteringsrater på dine annoncetekster og løbende forbedre dine annoncer.

Den bedste annonce får lov til at overleve.

Den dårligste annoncetekst sættes på pause og afløses af en ny annoncetekst, der skal være en ny variant af den annoncetekst, der performede bedst.

7 AdWords virker ikke

Hvis du ikke har haft succes med din AdWords annoncering, så er det oplagt at konkludere, at Google AdWords annoncering bare ikke virker for dig og dine produkter.

Dette kan være den rigtige konklusion, men det er langtfra sikkert, at det er den rigtige konklusion.

Måske har du blot brug for hjælp fra en erfaren AdWords konsulent.

Var dette indlæg nyttigt?

Gør indlægget nemmere at finde for andre AdWords annoncører i dit netværk – giv det et klik på Google +1 knappen.

Vil du tjene flere penge?

Få min gratis nyheds-mail med guldkorn om e-handel og online markedsføring.

6 Responses to “AdWords Begynderfejl”


  1. Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function ereg_replace() in /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-content/themes/whitelight/includes/theme-comments.php:63 Stack trace: #0 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-content/themes/whitelight/includes/theme-comments.php(19): the_commenter_link() #1 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-walker-comment.php(180): custom_comment(Object(WP_Comment), Array, 2) #2 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-wp-walker.php(146): Walker_Comment->start_el('\t ...', Object(WP_Comment), 2, Array) #3 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-walker-comment.php(140): Walker->display_element(Object(WP_Comment), Array, '5', 1, Array, '\t ...') #4 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-wp-walker.php(159): Walker_Comment->display_element(Object(WP_Comment), Array, '5', 1, Array, '\t ...') #5 /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-includes/class-walker-comment.php(140): Walker->display_ in /var/www/onlineeffekt.dk/public_html/wp-content/themes/whitelight/includes/theme-comments.php on line 63