AdWords FAQ

29 spørgsmål og svar om Google AdWords

Oprettelse af nye kampagner

1. Hvilke sprog skal jeg vælge til mine AdWords kampagner?

Hvis din virksomhed primært sælger til dansktalende kunder, så vælg “dansk” og “engelsk” som sprog.

Hvis du også henvender dig til etniske minoriteter eller udlændinge, så tilvælg yderligere sprog.

2. Hvordan vælger jeg de rigtige kampagneindstillinger?

Valget af indstillinger til dine AdWords kampagner er vigtigt.

Du sikrer dig selv en god start, hvis du vælger disse standard AdWords kampagneindstillinger.

3. Hvor lang tid tager det at få godkendt AdWords annoncer?

Normalt vil nye AdWords annoncer blive godkendt med det samme.

Hvis dit website indeholder materiale, som ikke er familievenligt (læs: erotisk eller pornografisk materiale), så skal dine annoncetekster godkendes manuelt af en Google medarbejder.

Dette kan tage flere dage, men ofte kan det hjælpe, hvis du kontakter en Google medarbejder og beder om at få dine annoncer gennemgået så hurtigt som muligt.

Og husk lige at Google medarbejdere også er mennesker, så jo flinkere du er, desto bedre er dine odds for hurtig ekspedition.

4. Hvor hurtigt bliver mine AdWords annoncer ændret?

Hvis du laver ændringer til dine eksisterende AdWords annoncer, så vil ændringerne normalt slå igennem i løbet af 30-60 min..

Husk dog, at det normalt er en dårlig idé at ændre i annoncetekster eller søgeord.

For at bevare historikken, så bør du blot sætte de gamle annoncetekster og søgeord på pause og i stedet oprette nogle nye.

5. Hvorfor bliver mine AdWords annoncer afvist?

Der kan være en lang række grunde til, at Google afviser dine Adwords annoncer. Blandt de typiske årsager er:

  • Din annoncetekst indeholder registrerede varemærker, og rettighedshaveren har bedt Google forhindre brug af varemærket i annonceteksten.
  • Ordet “med” indgår i din annoncetekst. “med” er med Googles internationale øjne en forkortelse for “medicin”. Du kan manuelt bede om at få godkendt din annoncetekst alligevel, selvom den i første omgang blev afvist.
  • Der er ikke overensstemmelse mellem din viste web-adresse (Display-URL) og den web-adresse (URL), som din annonce rent faktisk peger på. Google insisterer på, at besøgende kan se, hvilket domæne som vedkommende ender på, hvis der klikkes på annoncen.
  • Din annonce peger på en ikke-eksisterende webside (URL). Google kan ikke lide døde links.
  • Din annonce peger på en webside, der redirecter til en anden side. Google kan ikke lide at brugerne sendes til en side, der umiddelbart derefter automatisk sender brugeren videre til en ny side.
  • Du bruger for mange specialtegn eller store bogstaver. Google kan ikke lide, at du RÅBER MED STORE BOGSTAVER eller bruger for mange specialtegn for at tiltrække ekstra opmærksomhed.

Søgeord og annoncetekster

6. Hvilke søgeordstyper er bedst?

Det afhænger af, hvad du forsøger at opnå. Fleksible søgeord giver mange visninger og klik, mens eksakte søgeord giver færre visninger og klik. Hvilken søgeordstype, der giver de fleste og billigste konverteringer afhænger af en række faktorer.

Hvis du har brug for yderligere information, så læs mere om fordele og ulemper ved de forskellige søgeordstyper.

7. Hvordan skriver jeg gode AdWords annoncetekster?

Du kan hente inspiration til, hvordan du skriver sælgende annoncetekster i mit indlæg Sådan skriver du gode AdWords annoncetekster.

8. Hvordan finder jeg gode søgeord til mine AdWords annoncer?

Det er helt centralt for din succes med Google Adwords, at du vælger de rigtige søgeord.

Det er ikke afgørende, om du har 100 eller 10.000 søgeord.

Det er afgørende, at du kun vælger de søgeord, som kan give dig et attraktivt forhold mellem udgifter til klik og indtægter fra salg.

Du kan ikke vælge de rigtige søgeord fra starten, men hvis du vil have en god start, så læs dette indlæg på Amino omkring valg og gruppering af søgeord.

9. Hvordan opretter jeg ekstra links under mine AdWords annoncer?

Kært barn har mange navne. De ekstra links, som du kan få vist under dine AdWords annoncer kaldes i flæng “sitelinks”, “ad extensions”, “underlinks” og mange andre ting.

På rigsdansk hedder de vist “Undersidelinks” og er en blandt flere typer af “Annonceudvidelser”, som du kan bruge til at øge synligheden og effekten af din annoncering.

Hvis du har brug for hjælp til oprettelse af disse ekstra links, så læs mit blogindlæg om oprettelse af annonceudvidelser / undersidelinks.

AdWords Optimering

10. Hvordan får jeg flere klik?

Hvis du vil have flere mennesker til at klikke på dine AdWords annoncer, så kan du eksempelvis gøre følgende:

  • Tilføje flere søgeord (God idé, hvis du kan tilføje relevante søgeord med acceptabel konverteringsrate. Dårlig ide, hvis du tilføjer søgeord, som kun er fjernt beslægtede med dine produkter og derfor har dårlig konverteringsrate)
  • Udvide det geografiske område, hvor dine annoncer vises. Hvis din virksomhed har en naturlig geografisk afgrænsning (fx. Danmark for en dansksproget webshop eller Sjælland for en fotograf fra København), så skal du dog være opmærksom på, at din konverteringsrate ofte vil falde (og at prisen pr. konvertering/lead/ordre vil stige tilsvarende), hvis du vælger at få vist dine annoncer udenfor dit naturlige opland.
  • Øge dit max. bud for søgeord – Jo mere du byder, desto højere oppe vil dine annoncer bliver vist. Der er en direkte kobling mellem antallet af klik og den gennemsnitlige annonceposition.
  • Øge dit daglige budget til dine kampagner. Hvis du rammer det daglige loft på dine kampagner, så kan du overveje at hæve beløbet. Normalt er det dog et faresignal, hvis du rammer eller bekymrer dig om størrelsen af dit daglige budgetloft. Gode AdWords annoncører styrer deres AdWords omkostninger med afsæt i prisen pr. konvertering. Om du bruger 200 kroner eller 10.000 kroner om dagen er principielt ligegyldigt, hvis blot du får et attraktivt afkast på hver enkelt konvertering.
  • Forbedre dit kvalitetsresultat. Jo højere relevans dine annoncer har, desto højere oppe i søgeresultaterne vil de alt andet lige blive vist. Kvalitetsresultatet (Quality Score) er en god indikator for, hvor relevante dine søgeord og annoncer er. Læs hvordan du forbedrer dit kvalitetsresultat.
11. Hvordan får jeg vist min annonce øverst i Google?

Hvis din AdWords annonce aldrig bliver vist øverst, så er det enten fordi du byder mindre end dine konkurrenter for de enkelte søgeord eller fordi dine AdWords kampagner er af dårlig kvalitet. Din annonces placering afgøres af størrelsen af dit søgeordsbud og relevansen af din annonce. Læs hvordan du forbedrer relevansen her.

12. Hvordan får jeg Google til at vise brugerens søgeord i min annoncetekst?

Hvis du ønsker det, så kan du bede Google indsætte brugerens eget (eller egne) søgeord i din annoncetitel, -tekst og/eller annoncerede web-adresse.

Til formålet skal du bruge Google AdWords funktionen “Dynamic KeyWord Insertion” eller på godt dansk “Dynamisk indsættelse af søgeord”.

Hvis du eksempelvis skriver {KeyWord:Køb Sorte Bluser her} i indtastningsfeltet til annonceoverskriften, så vil en bruger, der søger efter “sorte bluser”, få vist annoncetitlen “Sorte Bluser”.

Hvis du skriver {keyWord:Køb Sorte Bluser her} (med lille k), så vil titlen i stedet hedde “sorte Bluser”.

Hvis brugeren har indtastet søgeord, som til sammen fylder mere end 25 tegn, så vil din standardtekst “Køb Sorte Bluser her” i stedet blive vist.

Dynamisk indsættelse af søgeord er et rigtigt godt redskab til at lave målrettede annoncetekster, hvis du eksempelvis bruger modelnumre eller typebetegnelser som søgeord.

Hvis du eksempelvis bruger søgeord af typen fleksibel / broad match (læs mere om søgeordstyper her), så risikerer du dog, at brugeren indtaster et søgeord, får vist din annonce og at annoncen indeholder brugerens søgeord, men at du rent faktisk ikke sælger det som der står i annoncen, fordi Google har brugt den fleksible søgeordstype som frihed til at vise din annonce på en søgning, hvor søgeordet ikke 100% matchede de søgeord, som du selv havde indtastet.

13. Hvorfor er der ingen, som klikker på mine AdWords annoncer?

Folk klikker kun på dine AdWords annoncer, hvis annoncerne bliver vist (hvilket blandt andet forudsætter, at brugerne skriver de søgeord, som du har indtastet), hvis annoncerne står tilpas højt oppe i søgeresultaterne og hvis brugerne i øvrigt synes, at dine annoncetekster er relevante i forhold til deres behov.

Budget, betaling og fakturering

14. Hvor meget koster Google AdWords?

Du betaler et variabelt beløb til Google, hver gang en bruger klikker på en af dine AdWords annoncer.

Beløbet kender du først, når brugeren har klikket.

Du har dog mulighed for selv at fastsætte, hvor meget du højest vil betale for hvert klik.

Hvis du ønsker at få vist dine annoncer øverst på et søgeord som “bluser”, så skal du måske betale omkring 5 kroner pr. klik (besøgende), mens et søgeord som “banklån” kan koste annoncøren et sted mellem 25 og 50 kroner.

Prisen er ofte direkte afledt af konkurrencen på det pågældende marked, værdien af en konvertering og konverteringsraten.

Hvis både dækningsbidrag og konverteringsrate er høj, så har AdWords annoncøreren alt andet lige mulighed for at byde højt og alligevel få et attraktivt afkast.

14. Hvor stort skal mit AdWords budget være?

Det er som udgangspunkt ligegyldigt, om du betaler 1.000, 10.000 eller 100.000 kroner om måneden for dine AdWords kampagner.

Det vigtige er, at du får et attraktivt afkast af din investering.

Hvis ekstra AdWords udgifter for 10.000 kroner, giver dig et ekstra dækningsbidrag på 20.000 kroner, så er det tosset at begrænse budgettet til 1.000 kroner om måneden.

Du skal med andre ord styre dine udgifter efter prisen pr. konvertering og ikke efter et fast samlet budget.

Kunsten er at finde punktet, hvor dit samlede dækningsbidrag fra AdWords kunder, minus dine samlede AdWords udgifter, er størst.

Dette regnestykke kræver både, at du har styr på dine kostpriser og variable omkostninger, og at du ved, hvordan du læser tallene fra Adwords.

I starten kan du dog med fordel sætte et loft på hver enkelt kampagne for at begrænse skaderne af dine begynderfejl.

15. Hvordan sætter jeg en grænse på mine AdWords udgifter?

På hver AdWords kampagne har du mulighed for at sætte et dagligt loft.

Under “kampagneindstillinger” kan du eksempelvis angive, at du højest ønsker at bruge 200 kroner på klik fra den pågældende kampagne pr. dag.

Der er indbygget en smule elastik i denne grænse, da Google først stopper dine annoncer, når grænsen er overskredet.

I praksis kan du derfor opleve, at du enkelte dage har brugt over 200 kroner, selvom du har sat en daglig grænse for den pågældende kampagne på 200 kroner.

16. Hvor får jeg en gratis AdWords værdikupon?

Google vil gerne give nye annoncører muligheden for at prøve deres AdWords system, uden at annoncørerne selv skal have penge op ad lommen.

Hvis du vil have 650 kroners gratis annoncering, så bestil en gratis AdWords værdikode (650 kroner) her.

17. Hvordan bruger jeg en Adwords værdikode?

Hvis du har en AdWords kupon, så kan du indløse den under “faktureringspræferencer”.

Du skal dog angive korrekte betalingsoplysninger, før du kan indtaste koden.

Husk at du selv skal stoppe annonceringen, hvis ikke ønsker at fortsætte, når de gratis annoncekroner er brugt.

Du kan kun bruge én kupon pr. konto og ifølge Googles regler må kontoen højest være 14 dage gammel.

18. Hvordan reducerer jeg udgifterne til AdWords?

Hvis dine AdWords annoncer er for dyre, så er du ikke alene.

Mange danske AdWords annoncører taber penge på flere af (eller alle) deres AdWords kampagner.

Hvis du vil reducere dine AdWords omkostninger, uden at dit salg falder tilsvarende, så overvej følgende:

  • Luk de kampagner, annoncegrupper eller søgeord, som performer dårligst (kig på prisen pr. konvertering holdt op imod dit dækningsbidrag)
  • Lav mere fokuserede annoncegrupper (med færre søgeord i hver), da det alt andet lige sænker dine omkostninger pr. klik og pr. konvertering
  • Brug negative søgeord til at frasortere irrelevant trafik (læs mere om negative søgeord i indlægget Søgeordstyper)
  • Vær mere ærlig og præcis i dine annoncetekster, så du kun tiltrækker netop de besøgende, der er på jagt efter præcist det, som du kan tilbyde
  • Fravælg visning af dine kampagner på de enheder (fx. smartphones), i de geografiske områder og/eller på de tidspunkter af dagen, hvor du betaler mest pr. konvertering
  • Hyr en AdWords konsulent til at hjælpe dig med at optimere dine AdWords kampagner. En god AdWords konsulent kan normalt skære mindst 25% af dine udgifter, uden at dit salg falder tilsvarende
19. Hvordan giver jeg andre adgang til min AdWords konto?

Under “Min konto”, “Kontoadgang” kan du se, hvem der aktuelt har adgang til din AdWords konto og hvilke rettigheder de pågældende brugere har. Du har også mulighed for at invitere en ny bruger, men lad være med det.

Hvis dit nye AdWords bureau skal have adgang til din konto, så oplys i stedet dit AdWords annoncør-id til bureauet og bed om at modtage en invitation via deres MCC (MCC er en AdWords samlekonto til professionelle AdWords administratorer).

Dit bureau vil så sende en anmodning til dig, som du skal acceptere under “Min konto”, “Kontoadgang” i AdWords brugergrænsefladen.

Hvis din AdWords konsulent beder dig om at sende en invitation selv, så kan det være et tegn på, at din nye AdWords samarbejdspartner kun har begrænset erfaring med AdWords.

Konverteringsporing og Google Analytics

20. Hvordan sætter jeg AdWords konverteringssporing op?

Alle dygtige AdWords annoncører måler nøje effekten af deres AdWords annoncer.

Kun sådan er det muligt at frasortere dårlige annoncer og søgeord og give ekstra synlighed til de gode.

Langt de fleste e-handelsplatforme og CMS-systemer understøtter effektmåling af Google AdWords annoncer.

Under AdWords menupunktet “Værktøj og Analyse“, “Konverteringer” kan du danne en stump javascript.

Disse linjer programkode skal lægges ind på din webshops kvitteringsside (den webside, som vises til din kunde som bekræftelse på et køb) eller din hjemmesides bekræftelsesside for afsendt formular (i tilfælde af, at du fx. beder den besøgende indtaste oplysninger i en formular, så du kan vende tilbage til den potentielle kunde).

21. Hvordan kobler jeg AdWords og Analytics sammen?

Du behøver ikke nøjes med AdWords konverteringssporingen.

Det er en rigtig god idé at koble din AdWords konto sammen med din Analytics konto.

Hvis du har sikret dig, at din AdWords e-mail også er oprettet som administrator på din Analytics konto, så kan du under AdWords menupunktet “Værktøj og Analyse”, “Google Analytics” koble din AdWords og Analytics konto sammen.

22. Hvorfor er der forskel på mine AdWords og Analytics data?

Det ved jeg ikke, men måske kan du finde svaret i dette blogindlæg.

Firmanavne, varemærker og konkurrenter

23. Hvordan forhindrer jeg, at min konkurrent klikker på min Adwords annonce?

Lad blot dine konkurrenter klikke på dine Google AdWords annoncer.

Tag det som en kompliment, at de gider bruge tid og mental energi på det.

Google har en række værktøjer, der sikrer, at du højest betaler for et enkelt klik pr. dag pr. computer. (Eller måske er det endda kun ét enkelt klik pr. måned, jeg er ikke helt sikker…)

Du har i teorien mulighed for at forhindre visning af dine annoncer til specifikke geografiske placeringer og IP-adresser, men din tid er bedre brugt på at optimere dine Adwords kampagner eller gøre noget andet, som gavner din forretning.

24. Hvordan tjekker jeg konkurrentens AdWords søgeord?

Du kan ikke med sikkerhed vide, hvilke søgeord som dine konkurrenter bruger i deres kampagner.

Selv hvis din konkurrents annonce vises, når du søger efter navnet på din egen virksomhed, så kan du ikke nødvendigvis være sikker på, at din konkurrent har tilføjet dit firmanavn som søgeord i en af sine annoncegrupper.

25. Hvordan får jeg lov til at bruge et varemærke i Google AdWords?

Trip Trap, BMW, Nokia og en række andre store danske og internationale varemærkeproducenter bruger Google til at tryne uønskede forhandlere og parallelimportører.

Producenterne af de nævnte varemærker beder Google afvise alle annoncetekster, der indeholder det pågældende varemærke, hvis ikke annoncøren har fået en officiel godkendelse (godkendelsen skal meddeles direkte fra producenten til Google).

I praksis bliver det dermed umuligt for AdWords annoncører uden godkendelse at lave profitabel annoncering for disse varemærker.

Det er sandsynligvis et klart brud på den danske konkurrencelovgivning, men Googles placering i Irland og udfordringer med at løfte bevisbyrden gør det til en kompliceret affære at opnå godkendelsen på andre måder end via konstruktiv dialog med rettighedshaveren til det pågældende varemærke.

26. Må jeg bruge mine konkurrenters firmanavn som søgeord?

Som udgangspunkt “Nej“.

Hvis du vælger at tilføje konkurrent-relaterede søgeord til dine AdWords kampagner og dermed beder Google vise dine annoncer, når en potentiel kunde søger på din konkurrents varemærker, brands eller firmanavn, så begiver du dig ud i en gråzone.

Det bliver ekstra problematisk, hvis du bruger “dynamic keyword insertion” og dermed indsætter brugerens søgeord (dvs. din konkurrents navn) i din annoncetekst.

I så fald overtræder du klart markedsføringslovens regler omkring god markedsføringsskik og er i overhængende fare for bødestraf, hvis din konkurrent laver en sag ud af det.

Læs mere om brug af konkurrenters navne som søgeord.

27. Skal jeg bruge mit eget firmanavn som søgeord?

Ja. Selvfølgelig skal du det. Læs mit indlæg om brug af eget firmanavn som søgeord.

28. Skal jeg både bruge penge på søgemaskineoptimering og Google Adwords?

Hvis du tjener penge på din AdWords annoncering, så kan du typisk også tjene penge på søgemaskineoptimering – og omvendt.

Google Adwords og organisk søgemaskineoptimering giver en række synergieffekter, og en placering øverst i både de betalte og de naturlige søgeresultater giver alt andet lige en større chance for at fange potentielle kunders opmærksomhed.

Nogle kunder klikker kun (eller oftest) på de betalte AdWords annoncer, andre klikker kun (eller oftest) på de organiske søgeresultater.

Du kan desuden bruge en simpel AdWords kampagne til at be – eller afkræfte, om du har valgt de mest populære og profitable søgeord, inden du investerer en stor sum penge i organisk søgemaskineoptimering.

Hvis indholdet og strukturen på dine websider er opbygget optimalt i forhold til de naturlige søgeresultater, så har det også en positiv effekt på AdWords systemets vurdering af dine siders relevans (=> lavere pris pr. klik og/eller flere klik).

AdWords inspiration

29. Hvordan får jeg inspiration og gode tips til mine AdWords kampagner?

Der findes ikke mange danske blogs, som har Google Adwords som sit primære fokus. Kender du andre end denne, så skriv en kommentar nedenfor.

Hvis du lyttet efter i engelsktimerne, så kan eksempelvis www.ppchero.com anbefales.

Hvis du tilmelder dig mit nyhedsbrev nedenfor, så lover jeg at holde dig opdateret med nyheder fra Google AdWords universet.

Vil du tjene flere penge?

Få min gratis nyheds-mail med guldkorn om e-handel og online markedsføring.

One Response to “29 spørgsmål og svar om Google AdWords”

  1. Allan 09/11/2012 at 01:08 #

    Virkelig fed artikel om Adwords – jeg synes du kommer godt rundt om hele Adwords.

    - Allan